Miljöpartiet de gröna

MER GLOBALT FOKUS MED ELIASSON OCH JÄMTIN

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2006 11:46 CEST

Miljöpartiet välkomnar att två globalister nu tar över utrikesdepartementet och som är mer fokuserade på Sveriges roll i FN än EU, välkomnar de grönas språkrör Maria Wetterstrand och Peter Eriksson samt Lotta Hedström i utrikesutskottet.

- Jan Elisasson är en bra person med bra erfarenheter. Och är också mycket respekterad i internationella sammanhang. Det finns också en fördel med att ledarduon består av en man och en kvinna, säger Maria Wetterstrand.

- Med det här valet hoppas jag på en större fokus på FN:s globala roll och mindre på EU:s snäva europeiska perspektiv. Jag hoppas att Jan Eliasson kan återge Sverige dess starka anseende på den internationella scenen, säger Peter Eriksson.

- Carin Jämtin är en social och politisk begåvning som Persson uppenbart inte kunde hoppa över. I utskottsarbetet är det också ytterst tacksamt och tryggt att Carin Jämtins position både säkras i det befintliga arbetet och även stärks för framtiden. Troligen blir det hon som i det dagliga får stå för det tunga arbetet att återskapa svenska folkets förtroende för utrikesförvaltningen, säger Lotta Hedström.

Kontakt: Maria Wetterstrand, 073-701 45 45
Peter Eriksson, 070-52 48 776
Lotta Hedström, 070340 63 67

Samtliga pressmeddelanden samt övrig information om Miljöpartiet och vår politik hittar du på vår hemsida http://www.mp.se