Socialdemokraterna Norrbotten

Mer makt åt äldre

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2009 09:41 CET

- Idag är man aktiv långt upp i åren. Därför har vi sett över vår äldrepolitik så att den bättre passar dagens pensionärer. Det säger riksdagsledamot Lars U Granberg och presenterar på onsdagen tillsammans med Eva Bergström, ordförande socialnämnden i Luleå,  socialdemokraternas  plattform för en ny äldrepolitik

Plattformen omfattar drygt fyrtio förslag om skatter, boende, arbete, sjukvård, inflytande och makt.

Principen om att var och en ska kunna bestämma själv över sin egen vardag bör vara vägledande för all verksamhet för äldre fastslås det bland annat i plattformen och Lars U Granberg och Eva Bergström understryker pensionärernas rätt att själv bestämma över sina liv.

En av huvudpunkterna i den omfattande plattform som de presenterar är att pension och lön ska beskattas lika.
- Vi socialdemokrater vill att det ska löna sig att arbeta, men vi vill också att det ska löna sig att ha arbetat ett långt och strävsamt liv. Därför accepterar vi inte skillnaden i beskattning mellan lön och pension, understryker Lars U Granberg bland annat.

Välkomna

Onsdag 9 december, kl 10.00

Äldreboendet Midskogen B, Gymnasievägen 8, Luleå

Lars U Granberg