Gepant Sverige Handelsbolag

Mer pant ska samlas in i Småland

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2012 20:01 CET

Gepant.se lanserades 23 januari i år och är en mötesplats mellan de som har pantburkar och flaskor och de som är villiga att återvinna. Konceptet går ut på att de som har burkar och flaskor, men som inte har möjlighet att återvinna eller helt enkelt vill bidra med sin pant, kontaktar de privatpersoner eller idrottsföreningar som registrerat sig för att hämta upp pant i deras stad. Genom att använda Gepant får privatpersoner och föreningar en möjlighet att dryga ut sin ekonomi och donatorerna blir av med sina burkar och flaskor, samtidigt som detta bidrar till ett mer miljövänligt Sverige.

Gepant finns idag i ca 20 skånska städer samt i Stockholm och Enköping och totalt är över 40 idrottsföreningar och privatpersoner hittills registrerade på hemsidan. Då mottagandet varit väldigt bra och över förväntan förbereder de två grundarna, Robin Eriksson och Lewis Horne, att expandera till Småland där de vill få flera föreningar intresserade för att hämta upp pant!

Hur funkar det?

Allt sker via hemsidan www.gepant.se. Vill man donera, väljer man sin stad och det antal burkar och flaskor man har. Sedan väljer man vem man vill kontakta och bestämmer tid för avhämtning. Vill man ha pant, registrerar man sig via anmälningsformuläret och när man är registrerad kan man bli kontaktad av de som vill donera.

Vi som ligger bakom Gepant heter Robin Eriksson och Lewis Horne och vi studerar på Masterprogrammet inom Entreprenörskap vid Lunds universitet. Vi har arbetat med Gepant sedan i september förra året efter att vi sett ett liknande företag i Tyskland som varit väldigt framgångsrika. Vi blev då inspirerade och ville ta detta till Sverige.

Bakgrundsinformation

Sverige är bland de bästa i världen på att återvinna, vi återvinner 86 % av alla tillverkade pantburkar och flaskor varje år, men än lyckas vi inte nå regeringens mål på 90 %. Det har skett många initiativ de senaste åren för att öka återvinningen, främst utomhus; t.ex. pantrör vid soptunnor utomhus, det sker samarbeten med skidanläggningar, festivaler, nöjesparker m.m. och panten har höjts från 50 öre till 1kr. Dessa initiativ visar resultat, återvinningen ökar men det tar tid! Gepant vill fylla det glapp där folk konsumerar sin dryck hemma där burken eller flaskan inte återvinns. Gepant hoppas med detta komplettera tidigare initiativ för att medverka till att snabbare uppnå målet på 90 % återvinning av burkar och flaskor.

Gepant finns för tillfället i:

• Bjärred
  • Bromölla