Mer profil är svårt att uppbringa!

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2006 15:37 CEST

Datum: 2006-03-29

- Efter att i månader lyssnat på de borgerliga partiernas försök att kritisera regeringen för bristande profil och glöd i utrikespolitiken är min uppmaning till de borgerliga: Bestäm er! säger Urban Ahlin, utrikesutskottets ordförande, om de borgerligas inställning till att Jan Eliasson blir ny utrikesminister.

- För det är trist att de borgerliga bemöter utnämningen med att Jan Eliasson inte samtidigt kan vara utrikesminister och president i FNs generalförsamling, under några månaders tid. De vill inte se möjligheterna utan söker istället problem.

- Vi är ense om att FNs reformering är oerhört angelägen. Kan det bli bättre än att vår utrikesminister är den som ansvarar för att genomföra dessa reformer? Mer profil än så är svårt att uppbringa!

- Jag är mycket glad över att Jan Eliasson är vår nye utrikesminister. Jag vet att han tillsammans med Carin Jämtin kommer att göra ett mycket gott arbete, avslutar Urban Ahlin.

Urban Ahlin
ordförande i utrikesutskottet
070-530 42 45 Anna Ström
politisk sekreterare