Winkir Teater och Musik

Mer teater och musik på små scener! Ny Garantifond för små arrangörer.

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2017 09:58 CET

Initiativet kommer från några kulturintresserade affärsmän som på eget bevåg startar garantifonden tillsammans med artisten Erik Winqvist. Fonden börjar sin verksamhet den 1 mars. Först ut att sluta avtal med fonden är Erik Winqvist och hans nätverk av artister. Grundarna hoppas att fler finansiärer ska dyka upp och att fonden ska bli en viktig motor i det svenska kulturlivet.

Nu blir det enklare för alla Riksteaterföreningar och Folkets Hus runt hela landet. Även små scener i storstäderna kan bli aktuella. Villkoren är att scenen är liten, artisterna professionella och att föreställningen får en bra marknadsföring.

Teaterföreningarna är som ”Kommunens Dramaten”, men har i allmänhet en utomordentligt låg budget. Nu kan de ta in fler turnerande program utan att riskera att gå back och artisterna kan vara säkra på att de får betalt.

”De flesta svenskarna har varit på stora arenaarrangemang där de sett en känd artist som en prick långt borta bland fyrverkerier och storbildskärmar. På de små scenerna kommer man nära artisterna och publiken kommer nära mig, det är mycket roligare och dessutom betydligt bättre” säger Erik Winqvist. ”Så det är på tiden att det äntligen finns ett enkelt och riktat stöd till de små och viktigaste arrangörerna, det är dessutom på dessa scener som det finns mycket jobb för oss artister, på de stora scenerna jobbar det också mycket folk, men de flesta är vaktmästare, administratörer och fyrverkerimästare” fortsätter Erik Winqvist.

Fakta:

Har du en scen som inte tar mer än 200 personer och befarar att biljettintäkterna inte kommer att täcka gaget till artisterna? Då kan "Garantifonden för små arrangörer" gå in och täcka kostnaderna.

Detta är ett initiativ som startar på försök den 1 mars.

Målsättningen för fonden är att:

Möjliggöra professionella artistframträdanden på små scener.

Säkerställa artisternas möjlighet att överleva på sina gage.

Fonden är tillsvidare privat finansierad av några anonyma affärsmän som vill stötta kulturen.

Fonden kräver att arrangören genomför en ordentlig marknadsföring.

Information: Erik Winqvist 0708 77 66 67. www.winkir.se

Fonden börjar sin verksamhet den 1 mars 2017.

Professionell scenkonst till eldsjälar.