Mercedes-Benz Sverige

Mercedes E-Klass moderniserad: Elegantare utseende och starkare motorer unikt säkerhetssystem standarutrustning

Pressmeddelande   •   Apr 13, 2006 08:40 CEST

Strålkastare med anpassad ljusbild

På den stundande bilsalongen i New York premiärvisas den moderniserade versionen av Mercedes-Benz E-Klass. Den nya modellen kännetecknas av att den kommer att finnas i 16 Sedan- och 13 Kombiversioner. Många motorer har fått ökad effekt, partikelfilter är standard på alla dieselmotorvarianter och E-Klassen kommer i en ny, extra motorstark och sportig version kallad E63 AMG. Till Sverige kommer den moderniserade versionen av Mercedes E-Klass under sommaren. Priserna är inte fastlagda ännu.

Till det yttre kännetecknas nya E-Klass av diskreta förändringar. Stötfångarna har fått ny form, grillen gjorts mer V-formad, ytterbackspeglarna är större än hittills och i Kombi är den tredje bromslyktan bredare. Parkeringsljuset kommer från lysdioder.

Med hjälp av direktare styrning och ny sättning av stötdämpare och fjädrar garanteras ännu sportigare köregenskaper utan att det går ut över komforten.
Till nya E-Klass har Mercedes-Benz utvecklat ett belysningssystem som bygger på att Bi-Xenon-strålkastarna anpassar ljusbild och intensitet efter rådande körförhållanden. Bredare ljusbild i låg än i hög fart, som ett exempel.

Den moderniserade E-Klassen får det unika säkerhetssystemet PRE-SAFE som standard. PRE-SAFE räknar ut när det är fara å färde och anpassar bälten och stolar samt stänger taklucka och fönster för högsta säkerhetsnivå om nödsituationen skulle resultera i en olycka. Undviks olyckan, nollställs systemet och såväl stolar som bälten återgår till normalläge.

Mercedes moderniserade E-Klass kommer att finnas i 29 varianter; 16 Sedan och 13 Kombi-versioner. De fyrcylindriga dieselmotorernas effekt har höjts (200 CDI med 14 och 220 CDI med 20 hästkrafter). E200 KOMPRESSOR har fått ytterligare 21 hk och sexcylindriga E 320 CDI har bibehållen effekt men vridmomentet har höjts med 30 Nm.
I E500 har effekten ökat till 388 hk och vridmomentet höjts till 530 Nm. Det gör att den drar iväg från stillastående till 100 km/t på drygt fem (5,3) sekunder.

Räcker inte det kommer E-Klass i en E63 AMG-version med 514 hästkrafter respektive 630 Nm. En motor som AMG själva utvecklat.

För ytterligare information:

Sverker Dahl
E-mail: sverker.dahl@daimlerchrysler.com
Mobil: 0705 - 91 55 00

INTERNET - FRIA DIGITALA BILDER
Denna release kan laddas hem på Internet på adress
http: //www.dcpress.info

Här finns även bilder i
högupplöst format (10 x 15 cm/300 dpi/ca 600K/jpeg).
Bilder får användas fritt i redaktionella sammanhang.