Svenska Orienteringsförbundet

Meriterad finländare vill utveckla svensk orientering

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2007 14:09 CEST

Pekka Nikulainen, 49, blir ny idrottschef på Svenska Orienteringsförbundet. Nikulainen har tidigare jobbat på Finska Orienteringsförbundet och kommer närmast från finska motsvarigheten till Riksidrottsförbundet, SLU, där han varit utbildningschef. Som aktiv har han på meritlistan en femteplacering från VM i Australien 1985.

Jobbet som ny idrottschef omfattar allt från ansvarig för kart- och regelfrågor till att vara ansvarig för landslaget. Därmed blir han förbundskaptenen Marita Skogums närmaste chef.
– Jag vill vara med och utveckla svensk orientering. Och jag brinner mycket för att jobba ute i fält med klubbutveckling, säger han.

Pekka Nikulainen kommer att börja sitt arbete på Svenska Orienteringsförbundet den 3 september och har redan börjat leta bostad i Stockholm. Men trots flytten till Sverige lär han inte tappa kontakten med orienteringen i Finland.
– Det vore spännande att samarbeta mellan förbunden med i första hand tränarutbildning. Vi har mycket att lära av varandra och vi har ju faktiskt det gemensamma målet att utveckla orienteringssporten.

Pekka Nikulainen, tel: 00358 4054 55 738
Jan Eric Goth, förbundschef, tel: 08-587 720 10

Svenska Orienteringsförbundets presskontakt
Ola Gustafsson, 08-587 720 70, 070-548 13 04, ola.gustafsson@orientering.se