Atalante

Mest och Bäst från Film i Väst

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2003 10:56 CEST

Filmbaren i samarbete med Film i Väst presenterar stolt
Film i Väst samproducerar massor och Mest.
Filmbaren visar det som får plats och ett urval av det som anses vara Bäst
8 färska filmer av morgondagens unga regissörer, hälften kvinnliga och hälften manliga
FILMBAREN måndag 13 oktober kl. 19. Baren öppnar 18.30

Lämna kylan utanför och kom in i vårt varma mörker och den omslutande svettiga trängsel som gärna infinner sig när Filmbaren hänger upp sin numera lite småskrynkliga filmduk. Det blir både fiktivt, dokumentärt och animerat i 131 min knyck med snack och paus emellan.

En av de snyggaste filmkyssarna när Mads Mikkelsen och Mikael Persbrandt finner varandra på duken, en kort film om likgiltighet (Tystnadens röst) som nästa alla sett (eftersom den gått som förfilm till Timmarna) men ingen diskuterat offentligt, en extremt uppfriskande film om en tjej (Irmelin)som säger ifrån och som provocerar den kvinnliga filmpubliken - vad är det för fel på ´na, har hon DAMP, ADHD eller?? Är det verkligen männen som hindrar oss tjejer från att sticka ut hakan och ta plats? Eller är det vi själva som sätter krokben för flickig framfusighet eller självhävdande attityd? Dessutom en trovärdigare skildring av verklighetens väg till en artistkarriär än den Fame Factory erbjuder och så lite om hästar och behårade mödrar. Med mera naturligtvis!

Frilansjournalisterna, med en förkärlek till filmens förlovade land, Marit Kapla och Sven Rånlund är kvällens välvilliga ledsagare. De småpratar lite med varandra utan mummel och låter gärna er praktisera filmkritik och åsiktsmaskineri runt filmerna som visas under kvällen.

Gunnar Bergdahl, Tystnadens röst, deltar i diskussionen runt sin film och svarar gärna på frågor. En och annan av de andra regissörerna kan eventuellt också dyka upp om de kan frigöra sig från det som upptar deras tid.

Film i Västs kortfilmskonsulent Malin Johansson och information och marknadsansvarig Jenny Holmstrand Jernberg kommer att finnas i lokalerna under kvällen.

FILMERNA
Att döda ett barn (8 min) av Björne Larsson & Alexander Skarsgård
En man är på väg till havet. Ett barn springer genom en trädgård. Om fyra minuter ska deras vägar mötas. Ett liv kommer att förändras. Ett kommer att släckas. Filmen bygger på Stig Dagermans moderna klassiker med samma namn. I rollerna Valter Skarsgård, Sofia Zouagui, Jonas Sjöqvist, EvaLena Ljung-Kjellberg och Christer Fjällström. Berättarröst Stellan Skarsgård Produktion Björne Larson AB i samverkan med Knochen Produktion & Fru Johansson Film & Television i samproduktion med Film i Väst och YLE TV1 Samproduktioner med stöd av NTF, SVT Väst och Nordisk Film & TV Fond

Irmelin (24 min) av Marlene Högmark Irmelin är 9 år och älskar att spela fotboll, men det finns inget tjejlag på landet där hon bor, så hon får spela med killarna. En dag får det sina konsekvenser. I rollerna Jenniefer Karlsson, Mirja Turestedt, Pelle Bolander, Mats Nilsson, Ylva Gallon Produktion Lördag Söndag Film

Min skäggiga mamma (27 min) av Maria Hedman Karin och Mirjam leker häst. Pappa har sen länge slutat prata. Mamma plockar hår efter hår på sig själv med pincetten, men de verkar bara bli fl er. Det är en glödande sensommardag och luften dallrar. Och när Hästmannen kommer går allt mot sin oundvikliga upplösning. I rollerna Amanda Davin, Penny Elvira Loftéen, Malena Engström, Jacob Nordenson, Staffan Göthe, Geir Kvarme Produktion Gilda Film AB i samproduktion med Film i Väst/Malin Johansson med förhandsstöd från SFI, filmkonsulent Margareta Norlin i samarbete med Sveriges Television AB SVT Fiktion

Jimmy Böljas Fantasitrubadurpopskola (14 min) av Martina Bigert & Kicki Kjellin. En sagodokumentär. Jimmy Böljas fantasitrubadurpopskola slår alla på fingrarna som premierar likformighet. Törebodas egen doktor Baltazar delar gärna med sig av sina erfarenheter om hur det är att göra artistkarriär i en liten småstad. Vi får lära oss alltifrån hur många sjalar man kan ha runt sin hals innan gränsen är nådd till hur man undviker allt för närgångna fans. Fulladdad med bananer och pizza får vi följa hur Jimmy förbereder sig inför en av sina händelserikaste konserter. Fame Factory kan slänga sig i väggen! Produktion Filmkreatörerna AB i samproduktion med SvT Dokumentär/Kortfilm, Film i Väst och med förhandsstöd från Svenska Filminstitutet.

Paus

Nu (29 min) av Simon Staho En man och en kvinna möts 1960. De gifter sig eftersom det var så man gjorde då. Men på bröllopsnatten går det fel. De vet inte vad de ska göra med varandra. Sexuellt. Känslomässigt. Mannen träffar en man som vet vad han ska göra med sin sexualitet. De båda männen inleder en hemlig affär - men det finns ett problem. Kvinnan. Hon har ett osynat kort i rockärmen. Använder hon det? Det gör hon. Vad händer då? Det vet ingen. Förrän nu... I rollerna Mads Mikkelsen, Erland Josephson, Mikael Persbrandt, Elin Klinga och Henning Moritzen Produktion Zentropa productions och Sonet Film i samproduktion med Film i Väst och med stöd av Dansk novellefilm

The Great Forest (11 min) av Olof Burman Skogsödlan Gert bor i "The Great Forest", en värld som är minst lika hård och kall som vår. Gert försöker leva utan att uppröra någon, men det håller inte eftersom han ständigt blir nedtryckt. En dag får Gert nog av allt, han blir besatt av hämnd. The Great Forest är en animerad (s.k. stop motion animerad), våldsam, samhällskommenterande höghusfabel som parodierar det amerikanska samhället. Produktion Animationens hus

Tystnadens röst (7 min) av Gunnar Bergdahl En kvinna, ett telefonsamtal, ett dramatiskt ögonblick. På ett sjukhus akutavdelning får en medelålders kvinna reda på varför hon har en sådan hemsk huvdvärk. Mitt i natten efter många timmars väntan. Hon ringer sin man och vi får lyssna till Tystnadens röst. Produktion Pelle Roskvist/FantomFilm Produktion Litterär förlaga Novellen Likgiltighet av Majgull Axelsson I rollerna Lena Endre och Åsa Gustafsson

Sista hoppet (9 min) av Anna Hylander En svensk småstad.Emelie flyr för sitt liv. Är allt hopp ute? I rollerna Hanna Bogren, Ivan Mathias Petersson, Rolf Holmgren, Maria Grahn, Lisbeth Johansson, Emil Klingvall, Elisabeth Falk Produktion FantomFilm i samproduktion med Film i Väst och medfilmkopiestöd från Svenska Film institutet/Jesper Bergom-Larsson.

Varmtinnerligt och allra hjärtligast välkomna!
/mika

AVSÄNDARE
FILMBAREN
Mika Becker
projektledare
e-mail: mika@atalante.org

Filmbaren stöds av Göteborgs Stad Kultur, Västra Götalandsregionen och drivs i samarbete med Film i Väst och Högskolan för Fotografi och Film.

ATALANTE
Övre Husargatan 1