Recito Förlag AB

PRESSMEDDELANDE 2008-09-23

Recito/Bokutgivning.se

Mest trafikerade scenen på bokmässan är minst

Det lilla förlaget Recito med tjänsten Bokutgivning.se (där utgivningen sker på författarens initiativ men inget snålas på professionell utgivning av boken) har även i år den mest vältrafikerade scenen på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg. Nytt för i år är att scenen krympt, från fyra kvadratmeter till en.

-Det var inte så att vi ville göra det svårare för de författare som läser från vår scen. Men det är som med allt annat vi gör: vi vill visa att det är möjligt att med små medel åstadkomma något riktigt bra, säger David Bismark, förlagets VD. Mässan har höjt sina priser till nya fantastiska nivåer så då använder vi helt enkelt mindre utrymme, förklarar han.

Scenen må ha krympt men antalet författare och böcker har stigit. I år har förlaget 147 böcker ur den aktuella utgivningen i sin monterbokhylla, något som i sig måste vara ett rekord. Malligast är man dock över hur många författare som väljer att medverka. David Bismark:

-Vi har möjlighet att ge ut böcker som de stora förlagen aldrig skulle klara av att ge ut, så de ämnen våra författare kommer tala om från vår scen är oerhört skiftande. Från klockan två på fredagen och hela lördagen är det ett föredrag varje kvart. Söndagen var inte lika populär bland författarna så där är det inte fullt.

Monterprogram Recito/Bokutgivning.se A02:68

Monterprogrammet finns i Word- och PDF-versionerna av detta pressmeddelande samt på www.bokutgivning.se/bob08.php

David Bismark

Telefon 08-509 12555