Brevo AB

Metaforce säljer systerföretaget Brevo till Kivra. Satsar på lösningar för individuell skriftlig kommunikation och förmedling av digital post

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2013 07:30 CEST

Genom försäljningen av Brevo till Kivra får Metaforce en unik position som förmedlare av säker digital post och kan öka satsningen på att hjälpa företag, myndigheter och kommuner att effektivisera sina processer för skriftlig kommunikation.

– Redan för fyra, fem år sedan ville många av våra kunder ha en lösning för säker digital post vilket ledde till att vi startade systerföretaget Brevo, säger Björn Junge, VD för Metaforce. Brevo, som lanserads i mars 2011, blev snabbt en populär tjänst och har idag närmare trehundratusen mottagare.

Den tekniska plattformen som Metaforce har utvecklat för Brevo gör det möjligt att på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt koppla befintliga utskriftsflöden till olika digitala brevlådor, något som blir viktigt när myndigheternas satsning på en gemensam infrastruktur för säker digital post (där medborgarna kan välja på olika privata e-brevlådor), slår igenom på allvar.

– Genom försäljningen av Brevo till Kivra får Metaforce en neutral position och vi kan använda vår unika kompetens inom digital post till att hjälpa företag, myndigheter och kommuner att effektivisera sina processer för skriftlig kommunikation, säger Björn Junge.

– Genom sammanslagningen av Brevo och Kivras satsningar tar vi en klart marknadsledande position med långt över en halv miljon användare, säger Stefan Krook, VD för Kivra. Kivra vill förenkla vardagen genom att flytta brevlådan till mobilen, surfplattan och datorn. Digital post är inte bara betydligt säkrare än fysiska kuvert, utan dessutom bra för miljön och en bra affär för avsändarna. Vi ser den här affären som en viktig milstolpe i den fortsatta utvecklingen av en fungerande digital postmarknad i Sverige.

För mer information vänligen kontakta:

Björn Junge, VD för Metaforce

Stefan Krook, VD för Kivra

E-post: bjorn.junge@brevo.se

E-post: stefan.krook@kivra.se

Om Metaforce
Metaforce är ett privatägt svenskt företag som tillhandahåller lösningar för skriftlig kommunikation. Kunderna är främst försäkringsbolag i Norden. Bolaget grundades 2003.

Om Kivra
Kivra är en säker digital brevlåda där privatpersoner kan ta emot post man vanligtvis får i brevlådan, direkt i mobilen, surfplattan och datorn.

Brevo är ett privatägt svenskt företag som tillhandahåller en webbtjänst som ger alla med ett svenskt personnummer över 15 år tillgång till en säker och gratis digital brevlåda på Internet. Med Brevo kan företag, myndigheter och organisationer skicka brev som vanligtvis levereras med fysisk post i digital form till anslutna privatpersoner. För mottagarna betyder Brevo att de blir oberoende av tid och rum då de kommer åt sin post när de vill, var de än befinner sig i världen.  För avsändarna innebär Brevo att de kan stärka dialogen med sina kunder och samtidigt halvera sina portokostnader. Med Brevo når de sina kunder snabbare, tryggare, billigare, och dessutom utan att belasta miljön. Brevo gick i drift den 16 mars 2011 och sedan lanseringen har 300 000 svenskar aktiverat sin Brevo. Brevo är fristående från alla postoperatörer och samarbetar med de flesta ledande utdataföretagen i Sverige. Brevo är godkänt av Datainspektionen.