Metric Power Systems AB

Metric Power Systems gör Norra Länkens tunnlar säkrare

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2012 10:00 CEST

Tunnelentreprenad AB tilldelades 2010 installationsentreprenaden för Norra länken, norra Europas största vägtunnelprojekt. Nu har företaget valt Norrköpingsbaserade Metric Power Systems som leverantör av de UPS-system som ska säkerställa eltillförseln till vägtunnelns styr- och övervakningssystem.

Storordern omfattar hela 23 UPS-system av en unik modell som är extra lätt att hantera, montera, installera och serva.

Vägtunnlar är idag ytterst elberoende, inte minst ur ett säkerhetsperspektiv. De moderna övervakningssystemen måste backas upp med säkra system som garanterar en avbrottsfri eltillförsel. För Norrköpingsföretaget Metric Power Systems som länge profilerat sig mot just infrastrukturprojekt är ordern ännu en strategiskt viktig affär som visar att man är på rätt spår.

- Det stämmer, vi har tidigare levererat alla UPS-system till Citytunneln i Malmö och nu kunnat ta fram en flexibel lösning som möter behoven i Norra länkens tunnelsystem. Att få vara del av ett så här stort infrastrukturprojekt är en stimulerande utmaning för oss på Metric Power Systems, säger företagets VD Mikael Weléen.

Samtliga 23 UPS-system som levereras är av en modulär modell vilket innebär att de byggs upp av moduler som placeras i skåp. Modulerna samverkar för att leverera erforderlig reservkraft men kan även fungera separat. Genom att skapa en viss överkapacitet i systemet kan säkerheten garanteras även om någon eller några av modulerna drabbas av driftsstörningar eller behöver servas.

Modulära UPS-system har flera fördelar jämfört med mer traditionella lösningar. Modulerna väger inte så mycket och såväl montering, installation och service är relativt okomplicerade processer. Det innebär att Tunnelentreprenad AB kommer att kunna montera och installera systemen själva medan Metric Power Systems stöttar vid driftsättning och service.

Metric Power Systems AB i Norrköping är Sveriges ledande leverantör av kraftsystem. I företagets portfölj ingår bl.a. UPS, reservkraftsystem, likriktare, växelriktare och strömförsörjningsutrustning. Vi fokuserar på systemtänkande och erbjuder nyckelfärdiga lösningar med integration i IT- och industrisystem. Metric Power Systems är en del av den nordiska IT-säkerhetskoncernen Coromatic Group med 248 anställda och en omsättning på över 780 MSEK. EQT är majoritetsägare, övriga företag i gruppen är norska Metric AS, danska Scanpocon A/S och Coromatic A/S, svenska Skandinaviska Kraftprodukter AB och Metric Power Systems AB och finska Coromatic OY.

Kontakt för ytterligare information:
Mikael Weléen, VD, Metric Power Systems
011-329 292, 073-332 92 02