Metromark Hospitality Group AB

METROMARK HOSPITALITY GROUP EXPANDERAR

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2010 16:19 CET

Metromark Hospitality Groups förvärv av Park Venue medför att Bolaget nu kommer att kunna ge ett komplett erbjudande till företag och privatpersoner.

Metromark Hospitality Group består nu av:
· Moment Hotels, med den första etableringen i Malmö, som ger den kostnadsmedvetne resenären tillgång till ett prisvärt och effektivt boende i centrala citylägen.

· Lundivar Hotels som erbjuder "Extended Stay", ett exklusivt boende i internationell klass, för affärsresenären och andra som behöver ett centralt boende under en längre tid. De första etableringarna sker i centrala Milano på den exklusiva gatan Via Dante samt i ett konverterat bankpalats på Adelgatan i Malmö.

· Park Venue som kompletterar och fulländar Metromarks erbjudande genom att vi nu kan, i anslutning till våra hotelletableringar, även erbjuda kontor eller enskilda arbetsplatser. Det är världsunikt att företag nu genom en enda samarbetsparter kan få tillgång till allt som krävs för en nyetablering.

Genom förvärvet av Park Venue så har Metromark Hospitality Group påbörjat en omfattande nydaning av det traditionella kontorshotellet. Park Venue står för nytänkande, högsta standard, högsta tekniska utrustningsnivå och tillför så många fördelar att ett kontorshotell nu kan konkurrera med ett traditionellt kontor. En etablering hos Park Venue medför mervärden som ett vanligt kontor inte kan erbjuda. Till skillnad från vanliga kontorshotell, som kanske många gånger tidigare mest varit en lösning för mindre företag eller egenföretagare, så erbjuder Park Venue ett komplett paket av tjänster och flexibilitet, som gör att det traditionella kontoret kommer till korta.

En etablering hos Park Venue ger direkt våra kunder och samarbetspartners tillgång till ett fungerande kontor. Våra hyresgäster kan komma igång på dagen, utan de fördröjningar och kostnader en traditionell kontorsetablering medför.

Park Venues affärsidé ligger helt i linje med Metromarks huvudkoncept; bästa design i bästa läge. Park Venue ligger i centrala Stockholm, med kontorslösningar på fyra våningsplan, någon minuts promenad från Stureplan. Möblerna är huvudsakligen moderna klassiker från schweiziska Vitra, känt för sin eleganta formgivning och höga kvalitet, perfekt för de företagare som vill arbeta i en miljö som håller internationell klass.

Park Venue sätter en helt egen standard med kombinationen inredning i absolut högsta internationella klass, supercentralt läge och med tilläggstjänster som många företagare kommer finna starkt tilltalande.

- Många vill ha ett Buzzing Business Environment, en klubbkänsla med lite Wow-faktor, säger Kia Forsman-White, på sin med låneord från engelskan kryddade svenska, typisk för henne, uppvuxen i England som hon är. Det var också i Storbritannien hon inledde sin karriär i branschen.

Fastigheten på Engelbrektsgatan 9-11 i Stockholm hyste tidigare den Beskowska skolan, en skola som haft många klassiska stockholmssläkter och kungligheter som elever. Direkt i anslutning till entrén ligger receptionen till höger, stilren och representativ. Park Venues medarbetare välkomnar besökare till företagen på samma korrekta och representativa sätt som ett förstaklasshotell. Förutom trivselfaktorn och det representativa bemötandet, är fördelarna med en etablering hos Park Venue, att våra medarbetare snabbt och effektivt kan identifiera var och ens specifika behov av tilläggstjänster. Och det är viktigt. Förutom att tjänsterna kan effektivisera hyresgästernas arbete, innebär de viktiga intäkter för Park Venue.

- De rörliga och mervärdesbyggande intäkterna får vi genom tjänster, hyresintäkmetromarkterna är bara en bas i kalkylen. Det kräver att vi ständigt utvecklar våra erbjudanden och det kan bara ske genom att vi har en daglig dialog med våra kunder, säger Kia Forsman-White. Till exempel kan gästerna boka tid i Park Venues spa, lämna in sina skjortor/kostymer på kemtvätt eller beställa fruktkorg till sitt kontor. Och till jul kan de få hjälp med allt ifrån att leverera enstaka paket till att ordna större utskick av julklappar och julkort. Självklart ingår de traditionella tjänsterna för kontor och konferensrum.

- Trenden i tiden är att våra kunder får flexibilitet, utan att behöva binda upp sig för andra kostnader än de verkligen behöver, och i motsats till ett vanligt kontor, så slipper företaget drabbas av kostnader för lokaler som kanske står oanvända större delen av tiden, säger Kia Forsman-White.

Målgruppen är förutom företagare med högt ställda förväntningar, också företag som har behov av att periodvis finnas i city. Stora bolag som ligger utanför staden men som har konsulter eller medarbetare som dagligen arbetar centralt, får på Park Venue tillgång till ett kontor ett stenkast från sina kunder. De kan lätt träffas i en central, representativ och inspirerande miljö för möten och konferenser.

- Och internationella företag som blir medlemmar får självklart samma fördel. Medlemskap i Stockholms Park Venue gäller självklart även för Park Venue´s kommande etableringar i Milano eller Malmö, säger Kia Forsman-White.

Park Venue erbjuder ett flertal olika alternativ för kontorshyra. Medlemskap som ger tillgång till ospecificerade kontorsplatser, fasta platser i öppet kontorslandskap och eller egna låsbara rum eller sviter av olika storlek. Fördelningen av lokalerbjudandet kommer att anpassas till vad marknaden på etableringsorten efterfrågar. I städer med höga lokalhyror kan kontorsplatser dominera, där hyrorna är lägre kan egna rum vara vanligast. För ett komplett erbjudande se www.parkvenue.se

Metromark Hospitality Group räknar med att Park Venue, initialt i Stockholm, kommer att tillföra koncernen en omsättning på cirka 10 - 12 Mkr under innevarande år. Metromark räknar med att dotterbolaget Park Venue kommer att, med kommande etableringar, växa starkt och tillföra koncernen en ökande andel av resultatet.

2010-01-22

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Metromark Hospitality Group Pressrelease 2010-01-22.pdf

Om Metromark Hospitality Group
Metromark Hospitality Groups affärsidé är att genom hotellkoncepten Moment Hotels samt Lundivar Hotels förnya hotellbranschen och skapa värdeutveckling för fastighetsägaren. Moment Hotels skall erbjuda små hotellrum med en hög designprofil och standard för uthyrning till låga priser i centrala områden i storstäder. Lundivar Hotels skall erbjuda ett extended stay hotellkoncept motsvarande ett 5-stjärnigt hotell. Båda hotellkoncepten baseras på en hög automatiseringsgrad och kan drivas genom franchising. De standardiserade moduluppbyggda rummen, det höga teknikinnehållet och den profilerade designen lämpar sig mycket väl för franchising. Dessutom medför det Internetbaserade bokningssystemet och centrala driftsövervakningen att betydande stordriftsfördelar uppstår.

Metromarks instrument handlas på Nordic MTF och aktien har kortnamnet MHOT MTFB. Handeln kan följas i realtid på www.nordicmtf.se. Aktieägare, övriga aktörer på aktiemarknaden och allmänheten kan kostnadsfritt prenumerera på bolagets pressmeddelanden och ekonomiska rapporter genom Nordic Growth Markets nyhetstjänst NG News, www.ngnews.se.