Sandrew Metronome Distribution Sverige AB

“Metropia” en ny svensk animerad långfilm för vuxna!

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2007 15:25 CET

Regissören Tarik Saleh´s nästa film blir METROPIA, en animerad långfilm för vuxna. METROPIA är en unik svensk film som är animerad med en ny digital metod som produktionsbolaget Atmo utvecklat och som väckt stor internationell uppmärksamhet.

“Det är ett realistiskt manér av Martin Hultman, som stärker känslan av att det är en verklighet i en nära framtid”, säger Tarik Saleh och fortsätter: ”Gränsen mellan animation och vanlig spelfilm håller på att luckras upp och i framtiden kommer biobesökarna inte att kategorisera filmer på det sätt man gör idag, METROPIA är ett steg i den riktningen”.

METROPIA utspelar sig i ett skrämmande Europa i en nära framtid, oljan är i princip slut och kontinentens tunnelbanenät har byggs samman till ett gigantiskt nät under Europa. Roger från Farsta vill helst inte åka tunnelbana. Han tycker det är obehagligt och han hör röster. En dag kommer Roger makten på spåret och inser att hans liv styrs i minsta detalj. Han försöker bli fri, för det behöver han hjälp av Nina, eller är det så att hon behöver honom.

Manuset är skrivet av Tarik Saleh, Stig Larsson och Fredrik Edin, efter en idé av Tarik Saleh, Martin Hultman och Fredrik Edin. Produktionsbolagen Atmo har utvecklat projektet under tre år. Huvudproducent är Atmo/Kristina Åberg, samproducenter är Zentropa i Danmark/Mikael Olsen, Tordenfilm i Norge/ Eric Vogel, SVT/Gunnar Carlsson, Film i Väst/Tomas Eskilsson samt Sandrew Metronome/Lena Rehnberg.

Filmen finansieras av Svenska Filminstitutet/Peter ”Piodor” Gustavsson, Danska Filminstitutet/Mette Damgaard-Sørensen. Norska Filmfonden/Elin Erichsen, Nordisk Film & TV Fond/Eva Færevaag, Canal+/Suzanne Glansborg, EU-fonderna Eurimages och Media Plus. Nordisk distributör är Sandrew Metronome och utlandsförsäljningen hanteras av Trust Film.

METROPIA beräknas ha svensk biopremiär 2009.

För ytterligare information kontakta producent Kristina Åberg kristina@atmo.se tel 08-462 26 90 eller 070-768 31 33.

Bilder hittar du på: www.sandmet.com. Regissören Tarik Saleh, foto av Magnus Reed, samt illustration på Stefan i METROPIA av Martin Hultman.

För information om distribution, kontakta Pia Norström, Annelie Wadman eller Katarina Lindgren. Tel 08-762 17 00 eller skicka e-post till: fornamn.efternamn@ sandrewmetronome.com.