Metso

Metso levererar utrustning till Eldorado Celulose e Papels massafabrik i Brasilien

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 12:02 CET

Pressmeddelande från Metso den 1 februari 2011 kl. 12.00 lokal tid

Metso levererar en ny sodapanna och indunstningsanläggning till Eldorado Celulose e Papel S.A.s nybyggda massafabrik i Brasilien. Ordervärde publiceras inte och är inkluderat i orderstocken för segmentet Energi- och miljötekniks fjärde kvartal 2010. Anläggningen tas i drift under 2012/Q4.

Metsos sodapanna RECOX blir den största i Sydamerika med en kapacitet på 6 800 ton torrsubstans per dag och en ångkapacitet på 310 kg/s. Indunstningsanläggningen med sex steg och en kapacitet på 1 600 ton/timme blir världens största enkellinjes indunstningsanläggning.

"Definitionen och omfattningen av den utrustning som levereras av Metso, visar hänsyn inte enbart för avkastning av investeringen, utan även för lösningar som tillför högteknologi till hållbara industriella processer. Ett exempel är den sodapanna som har anskaffats från Metso. Den är en del av den process som genererar ren energi, som utvinns ur förnybara råvaror, i detta fall från biomassarester av eukalyptus ", säger Carlos Montero, Industrial Director, Eldorado Celulose e Papel SA.

Metso har på senare tid uppnått en mycket stark position som leverantör av återvinningsteknik till nya massafabriker i Brasilien. ”Denna order stärker Metsos ledande position som leverantör av mycket stora sodapannor och återvinningsanläggningar till den globala massaindustrin”, säger Kai Mäenpää, Vice President, Capital Projects, Metso Power business line.

Eldorado Celulose e Papel S.A. är ett nyligen etablerat massaföretag och en nykomling i massa- och pappersindustrin, men företaget har redan planer på att bygga tre parallella massalinjer med en sammanlagd produktionsvolym på fem miljoner ton massa om året när projektet slutförs. Företaget ägs av J&F Holding och MCL Enterprises som främst är kända från livsmedelsindustrin.

Metso är en global leverantör av hållbar teknik och tjänster för gruvdrifts-, markbyggnads-, energiproduktions-, automations-, återvinnings- samt massa- och pappersindustrin. Vi har cirka 27000 anställda i mer än 50 länder. www.metso.com

För mer information, vänligen kontakta:

Celso Tacla, President, Metso Paper South America Ltda., tel. 55 41 3341 4581

Kai Mäenpää, Vice President, Capital Projects, Power business line, Metso, tel. +358 20 141