Feeling Massage & Friskvård

Micael – en allkonstnär med friskvård i fokus

Pressmeddelande   •   Maj 08, 2014 23:12 CEST

Micael – en allkonstnär med friskvård i fokus

Massageterapeut. Massör. Akupunktör. P.T. Micael Nydén har många strängar på sin lyra. Dessutom är han ansvarig för det vi kallar för Basgrupp Massage.

Jag använder alla mina kompetenser när jag behandlar en människa, konstaterar Micael Nydén.

Micael Nydén ger ett glatt och företagsamt intryck. Han är en inspirerande man. Med fru, fem barn, hus, eget företag och en ständigt pågående fortbildning, kan man stilla undra hur han får ihop allt. Att han dessutom tränar väldigt mycket själv gör inte att ekvationen känns lättare. Men så är det. Och han stortrivs.

Ständig fortbildning

Efter 15 år som plåtslagare valde Micael Nydén att ta steget och satsa på sin stora passion friskvård på heltid. Ett val han inte ångrar. Han brinner för det han gör och han eftersträvar att hela tiden lära sig mer. Micael är diplomerad massageterapeut och certifierad massör. Men han är också akupunktör enligt kinesisk medicin (TKM). Sedan två år tillbaka kan han lägga ytterligare en titel på sitt visitkort, nämligen personlig tränare, PT, vilket för övrigt är en yrkeskategori som alldeles nyligen anslutits till KrY.

-  Jag har själv tränat lika länge som jag har masserat, bland annat Thaiboxning och Krav Maga (närstrid på hebreiska, reds anmärkning). Jag kände att jag ville behålla mina klienter även efter massagen och få hjälpa dem med deras träning, så jag utbildade mig till PT. Det är en lyxig känsla att kunna träna med mina klienter och samtidigt få betalt. Och det är kul att följa deras framgångar.

Beteendeförändringar

Med PT hatten på arbetar Micael som en del i Skönhetsfabrikens Team. Vi Jobbar enligt dessa enkla regler: Gå ner i vikt på ett naturligt och sunt tillvägagångssätt

Komma i toppform med professionell hjälp. Få stöd gällande motivation och målsättning för varaktig beteendeförändring.

PT Studion Micael håller till i ligger på skönhetsfabriken i Göteborg.  Han delar upp sin tid mellan kost, träning och mental träning. Det sistnämnda handlar mycket om beteendeförändring.

.

-  Jag använder alla mina olika kompetenser när jag behandlar en människa, säger han. Och jag eftersträvar att ha varje kund så lite tid som möjligt genom att vara så effektiv som möjligt.

Enligt Micael Nydén beror mångas problem idag på dålig kosthållning och arbetssituation så som sämre ergonomi och att de sitter fel när de arbetar.

-  Jag arbetar mycket med att töja ut korta, spända muskler när problemen sitter i rörelseapparaten. Balansera upp kroppen är det jag eftersträvar.

En balanserad kropp självläker” är det jag tror på

Han berättar att ca 20 procent av kunderna väljer akupunktur. Själv fick Micael sin kompetens inom detta område genom tre år i Jianshi skolan.

-  Akupunktur hjälper till exempel vid knäartros, migrän, spännings huvudvärk, dåligt immunförsvar, muskeltrötthet, eksem och hudutslag, depression mm. Jag skräddarsyr alltid behandling efter kund.

Basgrupp Massage

Micael Nydén är även involverad i Basgrupp Massage.

-  Vi är fem massörer som arbetar med att lyfta fram massage på olika sätt och i olika sammanhang. Massagens Dag den 12 maj ett sätt att visa vad vi gör.

Förutom för massörer finns det basgrupper för zonterapeuter, akupressörer och rosenterapeuter.

Faktaruta

Namn: Micael Nydén

Ålder: 46 år

Familj: Fru och fem barn mellan 3 och 21 år.

Bor: I Olofstorp nordost om Göteborg

Utbildning: Dipl. Massageterapeut, Cert. Massör, Akupunktör enligt Kinesisk Medicin, Internationell Lic. PT.

Arbete: Driver företaget Feeling Massage och Friskvård samt är timanställd som PT och kroppsterapeut av Skönhetsfabriken

Fritid: Familjen. Går just igenom KrYs validering Träna kampsystemet Krav Maga

Läsa böcker inom hälsa

Webbsida: www.ptmicael.se

Företaget Feeling Massage och Friskvård drivs av Micael Nydén

• Innehar FA-skattsedel
  • Är patient och ansvarsförsäkrad
  • Medlem i Kroppsterapeuternas Yrkesförbund
  • Massageterapeut och massör.
  • Certifierad av branschrådet Svensk Massage
  • Diplomerad av Axelsons Gymnastiska Institut i Göteborg.
  • Treårig utbildning i Kinesisk medicin inriktning akupunktur
  • Jobbar inom friskvårdbranschen där jag håller klasser i , Core, Box och funktionell träning
  • Int. Lic Personlig Tränare
  • Advances studies in the assessment & treatement of shoulderpain

Det jag ser som min styrka är att jag med min träningskunskap även kan ge träningsråd för att stärka kroppen för skapa både Fysiskt och Psykiskt balans.

Som terapeut så jobbar jag efter helhetssyn.
Vi alla påverkas olika av yttre och inre påverkan

Min uppgift är att hitta rätt sorts behandling för varje enskild människa.

Tystnadsplikt

Som massageterapeut har jag tystnadsplikt.

Tystnadsplikten innebär för dig som patient att du kan känna dig säker på att det du säger stannar mellan dig och terapeuten. Även om en vän eller släkting till dig går hos samma terapeut, så är det upp till dig att berätta för honom eller henne hur din behandling avlöper och vad den har för syfte.

Du kan berätta för andra om terapeuten, men han eller hon kan inte berätta för andra om dig.

Du ska kunna känna dig trygg med din massageterapeut