C More Entertainment AB

Michael Jordan, Yves Saint Laurent och Katy Perry bland personligheterna i vårens dokumentärer på C More

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2013 14:02 CEST

På C More ses varje måndagskväll 22.00 en kvalitetsdokumentär av den sort som biovisas samt ofta vinner pris på festivaler. Här presenteras dokumentärfilmerna under april, maj och juni! Ämnesvalen är musik, politik, sport och mode - vi möter en rad intressanta personligheter inom dessa gebit, såväl nykomlingar som legender.  Filmerna visas på C More Hits samt C More Hits HD och kan även ses i den nätbaserade tjänsten C More Play, där man dessutom hittar ett antal bonusdokumentärer.

Dokumentärmåndagar i april, maj och juni

8 april   Lads & Jockeys

Regissören Benjamin Marquet följer några pojkar på en internatskola för blivande jockeys i en liten by nära Paris.  Innan de ens får ta plats i sadeln genomgår de hård träning och mycket stallarbete.

15 april  The End of Poverty?

Hur ser världens ekonomiska system ut, och är uppdelningen av världens fattiga och rika förutbestämd?
Philippe Diaz träffar experter på området, bland dem Nobelprisvinnarna Amartya Sen och Joseph Stiglitz.

22 april  Fastest
I Mark Neales film möter vi föraren Valentino Rossi, som kämpar för att efter en olycka nå sin åttonde mästerskapstitel i motortävlingen MotoGP. Förare som Jorge Lorenzo, Ben Spies, Dani Pedrosa, Marco Simoncelli och Casey Stoner medverkar. Berättarröst: Ewan McGregor.

29 april   This Divided State
Strax före presidentvalet 2004 bjöds regissören Michael Moore in att tala vid Utah Valley State College. Resultatet blev bistert politiskt blåsväder i den konservativa amerikanska mellanvästern. Steven Greenstreets regidebut.

6 maj  All Tomorrow's Parties
Kult-festivalen ”All Tomorrow’s Parties” skildras genom intervjuer med och uppträdanden av Nick Cave, Sonic Youth, The Stooges, Belle and Sebastian, Portishead och många fler. För regin står Jonathan Caouette som gjorde hyllade "Tarnation".

13 maj  Música cubana
I German Krals fristående uppföljare till Wim Wenders ”Buena Vista Social Club” möter vi unga kubanska musiker som drömmer om att nå framgångar. Vi återser även flera av Wenders musiker.

17 maj  Katy Perry The Movie - Part of Me
OBS! Denna film har fredagspremiär kl 19.25 på C More First och C More First HD
Gospeltalangen Katheryn Hudson blev popstjärnan Katy Perry. I denna film av Dan Cutforth och Jane Lipsitz får vi genom intervjuer och konsertinspelningar inblick i Perrys liv på scen och privat.

20 maj    Upside Down
1983 startade Alan McGee skivbolaget Creation Records, som kom att introducera bland andra Jesus and Mary Chain, Primal Scream och Oasis . Men McGee kunde inget om att driva företag och snart tog festandet och drogerna över, vilket skildras i regidebutanten Danny O´Connors film.

27 maj   About Face: Supermodels Then and Now
Isabella Rossellini, Jerry Hall, Christie Brinkley och Paulina Porizkova har medverkat till att definiera vår syn på skönhet. Supermodellerna är nu mogna kvinnor med mycket att berätta om modeindustrin. De kommer till tals i Timothy Greenfield-Sanders dokumentär.

3 juni  Lagerfeld Confidential
Rodolphe Marconi fick förtroendet att göra filmen om den svårflörtade Karl Lagerfelds liv. Möt modelegenden som gjutit nytt liv i varumärket Dior i en dokumentär där bland andra Nicole Kidman och Caroline av Monaco medverkar.

10 juni  Yves Saint Laurent: Den stora kärleken
Pierre Thorettons gripande, omtalade film om modeikonens liv med livskamraten och affärskompanjonen Pierre Bergé. Filmen inramas av scener från en auktion av parets magnifika konstsamling som hölls efter Yves Saint Laurents bortgång.

17 juni   Jordan Rides the Bus
Michael Jordan ledde sitt Dream Team till olympiskt guld och vann NBA tillsammans med Chicago Bulls. Men efter att hans far mördats gav Jordan upp sin karriär. Ron Shelton (“Bull Durham”) berättar historien om basketlegendens dramatiska liv.

För ytterligare information: Mona Holmquist mona.holmquist@cmore.se 070 358 2865

Pressbilder finns här

C More Entertainment AB, den ledande leverantören av premiumbetal-tv-tjänster i Norden, erbjuder betal-tv och interaktiva tjänster under huvudvarumärket C More samt varumärkena C Sports och Filmnet. C More betal-tv finns hos alla betydande digital-tv-distributörer i Norden utom Viasat. C More erbjuder i Norden 27 C More-kanaler, i Norge och Danmark även CANAL 9, samt CANAL 8 SPORT i Danmark. C More Entertainment ägs till 65% av TV4-Gruppen och 35% av Telenor.