Socialdemokraterna i Linköping

Micko: ”Ett stort misslyckande för Alliansen i Linköping”

Pressmeddelande   •   Apr 30, 2013 06:57 CEST

Boverket och Naturvårdsverket har inte lyckats kompromissa sig fram till vilka riktvärden som ska gälla för flygbuller vid bostadsbyggande. – ”Detta är ett totalstopp för Linköpings utveckling – och visar hur svaga våra lokala allianspolitiker är”, säger Lena Micko (S).

–  Det här är ett enormt nederlag för Linköping – men också för våra lokala allianspolitiker, som varit nöjda över ytterligare en utredning. 1300 bostäder i detaljplaner kan nu inte byggas. Detta är pinsamt – var är det politiska ledarskapet i Linköping?, säger Lena Micko (S), kommunstyrelsens vice ordförande i Linköping.

I en skrivelse till Miljödepartementet och Socialdepartementet meddelar Naturvårdsverket och Boverket att de inte är överens om hur riktvärdet för flygbuller bör tolkas och tillämpas i samband med prövning enligt miljöbalken respektive plan- och bygglagen. För Linköpings del innebär det många detaljplanelagda bostäder som därmed inte kan förverkligas, då dessa ligger över Naturvårdsverkets mer restriktiva tolkning för bullervärden.

–  Jag förstår inte varför Linköpings ansvariga kommunalråd Muharrem Demirok och miljöminister Lena Ek, som båda är östgötar och sitter i Centerpartiets styrelse, inte kan reda ut detta. Eller varför bostadsminister Stefan Atterfall och Lena Ek inte sätter ner foten i frågan. Det tycks råda ett kommunikationshaveri mellan olika alliansföreträdare, säger Kristina Edlund (S), vice ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden.

För kommentarer, kontakta

Lena Micko (S), på 0706 – 40 68 94.
Kristina Edlund (S), på 013 – 20 70 51.

Socialdemokraterna i Linköping
Storgatan 24, 582 23, Linköping