Socialdemokraterna i Linköping

Micko (S) välkomnar nationell S-satsning på sommarjobb

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2013 14:09 CEST

Socialdemokraterna satsar i sin budgetmotion 100 miljoner på sommarjobb för unga. Pengarna ska gå till de kommuner som gör stora sommarjobbssatsningar. Lena Micko (S) välkomnar satsningen - men konstaterar att den passiva majoriteten i Linköping inte skulle få ta del av pengarna.

- Alliansen prioriterar inte denna fråga i Linköping - så Linköping skulle nog inte kvala in idag. Vi socialdemokrater å andra sidan vill inrätta 600 nya sommarjobb. S nationella satsning skulle ge oss möjlighet att stärka denna satsning ytterligare, säger Lena Micko (S), kommunstyrelsens vice ordförande i Linköping.

Utöver satsningen på sommarjobb vill Socialdemokraterna även satsa på obligatorisk sommarskola, för de elever som går ut årskurs nio utan gymnasiebehörighet. Likaså vill S erbjuda sommargymnasium för dem som lämnar gymnasiet utan slutbetyg.

- Det är bra att Socialdemokraterna tar ett nationellt helhetsgrepp kring skola och ungdomsarbetslöshet. Vi  socialdemokrater i Linköping prioriterar dessa frågor. Med S styre i Linköping och Sverige skulle dessa utmaningar tas på större allvar, avslutar Lena Micko (S).

För kommentarer, kontakta

Lena Micko (S), på 0706 - 40 68 94.

Socialdemokraterna i Linköping
Storgatan 24, 582 23, Linköping