SETTINGS

​Micro Action Movement tar Bokmässan med actionhjältar

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2019 07:00 CEST

Den nya appen Micro Action Movement kommer till Bokmässan och ger besökare chansen att bli actionhjältar och verktyg till att göra världen snällare. M.A.M är den första appen i sitt slag, full av konkreta vardagshandlingar för mer medmänsklighet.

”Vi hoppas att många besökare vill bli actionhjältar. Vi vill ge dem ett kul sätt att göra förändring. Enkla vardagshandlingar kan tyckas små men om vi är många som gör dem samtidigt kan vi flytta berg", säger Rebecca Vinthagen, arbetsledare på SETTINGS.

Under Bokmässan kommer appen ha ett särskilt fokus på årets mässtema jämställdhet och mediemedvetenhet.

”Vi kommer ta vidare rösträttshjältarnas kamp genom att fokusera på vad en själv kan göra i vardagen för att öka jämställdheten i sin omgivning”, säger Rebecca Vinthagen.

Micro Action Movement finns också fysiskt på plats och bjuder in en rad vänner till scenen på det internationella torget som de delar med Feministiskt Perspektiv. Där kommer tränas på vardagshandlingar och pratas snällhet och vardagsaktivism.

M.A.M-appen finns att ladda ner gratis och innehåller hundratals vardagshandlingar. Den är framtagen av SETTINGS som tillsammans med en lång rad organisationer och nätverk samlar in förslag på mikrohandlingar. Hittills deltar: A-märkt, ARTmovement, Clowner utan gränser, Dotterbolaget, FATTA, Freezone, Friends, Giving People, Greenpeace, Högdalens skateboardförening, IKFF, Invitationsdepartementet, Kompisbyrån, Konstkollektivet Ful, Kvinna till Kvinna, Kvinnors Byggforum, Make Equal, MÄN, Nattskiftet, Peaceworks, Popkollo, Raoul Wallenberg Academy, Refugees Welcome, RFSL Newcomers, RFSU, Rättviseförmedlingen, Röda Korset, SFQ, Skolidrottsförbundet, Stiftelsen 1000 Möjligheter, Streetgäris, Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, Sveriges Ungdomsråd, Teskedsordern, Utopia, Unga på Landsbygden, Vardagens Civilkurage, Yrkesdörren, Öfa-kollektivet, Ögonblicksteatern och ÖppnaDörren.

SETTINGS är en plattform för normkreativitet, kunskapsutbyte och inspiration som skapar verktyg för förändring. Appen är en del av SETTINGS projekt ”All set for Action” och finansieras av Allmänna Arvsfonden.

För mer information kontakta:

Rebecca Vinthagen, arbetsledare SETTINGS.

rebecca.vinthagen@settings.se Mobil: 0709289851

Facebook & Instagram: @MicroActionMovement

Appen Micro Action Movement, M.A.M, utvecklas av SETTINGS tillsammans med drygt 40 organisationer och nätverk och finansieras av Allmänna Arvsfonden. Appen innehåller hundratals vardagshandlingar för en schysstare och mer hållbar värld. SETTINGS är en plattform för normkreativitet, kunskapsutbyte och inspiration som skapar verktyg för förändring.