Micro Holding

Micro säkrar barnen i bilen

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2008 14:10 CEST

Mer än varannan treåring sitter i bilen i en felaktigt monterad bilbarnstol enligt en undersökning gjord av Folksam. Detaljhandelskedjan Micro Bildelar satsar på service och hjälper kunderna att montera bilbarnstolen rätt.

Andelen treåringar som sitter i framåtvända barnstolar minskar, men fortfarande sitter sex av tio fel, enligt undersökningen. Barn som sitter i bakåtvänd barnstol är fem gånger säkrare än barn i framåtvända stolar eftersom deras nackar ännu är svaga, medan huvudena är tunga.

Hos Micro Bildelar får kunden alltid möjlighet till hjälp med monteringen av barnstolen. Micros medarbetare är kunniga och vet hur bilbarnstolen ska monteras för högsta säkerhet.

- Det är inte lätt att veta hur barnen ska vara säkra i bilen. Vi ser det som en viktig service att barnstolarna blir rätt monterade så att barnen transporteras säkert, säger Kristina Jarring, vd för Micro Bildelar.

Enligt Folksam ger de flesta bilförsäljare småbarnsföräldrarna också felaktig information när det gäller hur barn sitter säkrast i bilen.

- Våra kunder ska ha känna sig trygga att bilbarnstolen sitter rätt och korrekt monterad. Det handlar om service men också om förtroende. Köper du en bilbarnstol förväntar du dig att det är en säker lösning, avslutar Kristina Jarring.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta:

VD Kristina Jarring på telefon 0705-65 33 16 eller kristina.jarring@micro.se

För högupplösta bilder, kontakta Lotta Larsson på telefon 0768-72 65 95 eller lotta.larsson@micro.se

Fakta om Micro

Micro Holding AB äger och driver Micro Bildelar, den enda renodlade detaljhandelskedjan i Sverige inom bilreservdelar och biltillbehör för bil- och motorintresserade konsumenter. I fokus står produkter för lättservice, bilvård, styling och reservdelar. Företagets sortiment omfattar även ett brett urval av biltillbehör och verktyg. Micro Bildelar har drygt 150 medarbetare fördelat på 15 butiker från Gävle i norr till Malmö i söder, centrallager i Anderstorp och servicekontor i Helsingborg. Micro Holding AB (f d Powerit PS AB publ) är noterat på First North sedan 2000 och bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB.