Micronic Laser Systems AB

Micronic erhåller order på en avancerad laserritare för bildskärmsproduktion

Pressmeddelande   •  Sep 01, 2003 10:58 CEST

Micronic Laser Systems AB (Stockholmsbörsens Attract 40 lista: MICR), som är en ledande tillverkare av laserritare för framställning av fotomasker till halvledar- och bildskärmsindustrin erhöll idag order på ett LRS11000-TFT3 system från Asien. Systemet beräknas levereras under fjärde kvartalet i år.

Systemet kommer att användas för produktion av de mest avancerade TFT-LCD fotomaskerna. Laserritaren LRS11000-TFT3, som introducerades i april, kan rita strukturer på mindre än en mikrometer, vilket är ett krav för produktion av avancerade gråtons-fotomasker såväl som för stora TFT-LCD fotomasker för "low temperature poly silicon" (LTPS). Detta är den andra LRS11000-TFT3 ordern som Micronic erhållit på två månader, den första ordern erhölls i juni.

"Dessa LRS11000-TFT3 order bekräftar att systemet möter de tuffa och ökande kraven för produktion av TFT-LCD-fotomasker, säger Sven Löfquist, VD för Micronic Laser Systems AB. Ordern vi erhållit stärker ytterligare vårt långa samarbete med en av våra viktiga kunder."

LRS11000-TFT3 har en upplösning på 0,75 mikrometer. En annan nyckelfunktion är realtids-datakanalen med högre kapacitet för att möta kraven på ökad mönstertäthet, som är ett resultat av den högre upplösningen. Linjebredshållningen är förbättrad och systemet har en noggrannhet i mönsterplacering som är bättre än 120 nanometer. Systemet innehåller också en förbättrad multi-stråleteknik för att bibehålla hög rithastighet.

Om Micronic Laser Systems AB
Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer samt i tillverkningen av halvledarkretsar.

Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan, USA och Taiwan. För mer information, se vår hemsida: http://www.micronic.se

Kontaktperson hos Micronic:
Sven Löfquist VD