Micronic Laser Systems AB

Micronic erhåller order på en bildskärmsritare, orderingången passerar 1 miljard SEK

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2003 08:46 CET

Täby, 9 december, 2003 - Micronic Laser Systems AB (Stockholmsbörsens Attract 40 lista: MICR), som är en ledande tillverkare av laserritare för framställning av fotomasker till halvledar- och bildskärmsindustrin, har erhållit order på ett system i LRS11000-serien för produktion av avancerade TFT-LCD fotomasker från en kund i Asien. Systemet beräknas levereras under andra halvåret 2004.

”Det är med stor tillfredsställelse som vi noterar att orderingången för året nu passerar 1 miljard kronor,” säger Sven Löfquist, VD och koncernchef för Micronic Laser Systems AB. ”Bildskärmsmarknaden växer oerhört snabbt, speciellt marknaden för TV-skärmar baserade på LCD-teknik. Vi introducerade i förra veckan ytterligare en laserritare i LRS-serien, LRS15000, som nu gör det möjligt att tillverka LCD-TV skärmar i storlekar över 40 tum.”

LCD (Liquid Crystal Display) är den vanligaste tekniken för platta bildskärmar. LCD-skärmar baseras
på en flytande kristallteknik, en elektrisk aktiv vätska. Det finns två huvudteknologier, passiva och aktiva LCD-skärmar. En aktiv LCD-skärm kallas för TFT-LCD (Thin Film Transistor). Den ger bättre bildkvalitet och snabbare respons än en passiv LCD. De aktiva LCD-skärmarna har en tunnfilms-transistor (TFT)
i varje pixel.

Kontaktperson:
Sven Löfquist
Tel: 08- 638 52 00
sven.lofquist@micronic.se

Om Micronic Laser Systems AB
Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronic tillverkar även mätsystem för bildskärmsfotomasker. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer samt i tillverkningen av halvledarkretsar.
Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan, USA och Taiwan. För mer information, se vår hemsida: http://www.micronic.se