Micronic Laser Systems AB

Micronic erhåller order på två system från japansk kund

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2004 13:44 CEST

Micronic Laser Systems AB (Stockholmsbörsens Attract 40 lista: MICR), har erhållit en order på en laserritare LRS15000 och ett mätsystem från en kund i Japan. Systemen kommer att levereras under 2005.

”Förtroendet från bildskärmstillverkarna visar att Micronics laserritare LRS15000 och mätsystemet MMS15000 utgör en kraftfull kombination, en totallösning som behövs för produktion och mätning av avancerade TFT-LCD bildskärmar” säger Sven Löfquist, VD och koncernchef för Micronic Laser Systems AB. ”Detta förtroende, kombinerat med Micronics erkänt goda systemprestanda, skapar en stark efterfrågan för dessa system i Japan och i övriga världen.”

Micronics LRS15000 laserritare kombinerar god ritprestanda med ett 1300x1500 mm stort ritbord. Detta gör det möjligt att producera fotomasker för tillverkning av senaste generationen (generation 7) TFT-LCD bildskärmar och färgfilter.

MMS15000 är ett system för mätning av placeringsnoggrannhet på fotomasker för TFT-LCD. Systemet används för att verifiera att mönstren på fotomaskerna uppfyller de höga krav på precision som produktion av avancerade TFT-LCD bildskärmar ställer. MMS15000 baseras på den teknik Micronic utvecklat för laserritare. Precisionen på mätningen av placeringsnoggrannheten är bättre än 100 nanometer och maximal fotomaskstorlek är 1300x1500 mm.

Kontaktperson:
Sven Löfquist
sven.lofquist@micronic.se

Om Micronic Laser Systems AB
Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronic tillverkar även mätsystem för bildskärmsfotomasker. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer samt i tillverkningen av halvledarkretsar.
Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan, USA och Taiwan. För mer information, se vår hemsida: http://www.micronic.se