Micronic Laser Systems AB

Micronic öppnar kontor i Sydkorea för ett närmare samarbete med fotomasktillverkare

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2006 09:07 CET

Täby, 22 mars, 2006 – Micronic Laser Systems AB (Stockholmsbörsens O-lista: MICR), en ledande tillverkare av laserritare för halvledar- och bildskärmsindustrin, har idag haft invigning av det nyetablerade dotterbolaget med huvudkontor i Anyang, nära Seoul, Sydkorea. Sydkorea är en av företagets nyckelmarknader.

Micronic har framgångsrikt arbetat på den koreanska marknaden under 15 år och har en installerad bas på över 20 system. Dotterbolaget ska bedriva försäljning, installation och service på den lokala marknaden. Initialt kommer Micronics verksamhet i Sydkorea att omfatta 25 anställda, inklusive ett lokalkontor i Gumi City som kommer att öppnas under året.

Samtidigt tillkännagavs utnämningen av Charles Lee som VD för Micronic Laser Systems Korea Co., Ltd. Lee har mer än 22 års ledarerfarenhet inom medicinsk teknik och elektronikindustrin i Sydostasien, vilket inkluderar flera befattningar inom General Electric Healthcare. Han har också haft befattningen som VD för Toshiba Medical Engineering Center Co., Ltd (T-MEC), som installerar och servar Toshibas medicintekniska utrustningar.

”Expansionen i Sydkorea är ett led i vår strategi för att hantera den viktiga direktkontakten med kunder i egen regi,” säger Sven Löfquist, VD för Micronic Laser Systems AB. ”Sydkorea är en nyckelmarknad och Lee kommer att utgöra en viktig resurs inom vår koreanska verksamhet för att vi ska få ett ännu närmare samarbete med kunderna för bästa möjliga support.”

Kontaktperson:
Sven Löfquist
sven.lofquist@micronic.se

Om Micronic Laser Systems AB
Micronic Laser Systems AB är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronic tillverkar även mätsystem för bildskärmsfotomasker. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer samt i tillverkningen av halvledarkretsar.
Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan, USA, Korea och Taiwan. För mer information, se vår hemsida: http://www.micronic.se