Micropos Medical AB

Micropos Medical tecknar intentionsavtal med fransk distributör

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2009 17:42 CET

Efter ett par månaders dialog har nu Micropos Medical tecknat ett intentionsavtal med den franske distributören QualiFormeD för distribution av Micropos RayPilot® system på den franska marknaden.

QualiFormeD är ett bolag som både utvecklat en egen mjukvara för kvalitetskontroll av strålbehandlingsutrustning samt arbetar med distribution av utrustning som kompletterar Micropos produkter.

På kort tid har 30 % av de franska strålbehandlingscentren börjat använda QualiFormeD’s mjukvara.

• Vi är glada över att påbörja samarbetet med QualiFormeD som har rätt spetskompetens för att sälja, utbilda och serva våra framtida franska kunder, säger Tomas Gustafsson, VD för Micropos Medical. Vi har haft en intensiv höst med deltagande på fyra internationella strålbehandlingsmässor samtidigt som vi genomfört en kraftigt övertecknad nyemission i samband med listning på AktieTorget i december. Vi ser nu fram emot att komma igång med klinisk användning av RayPilot® systemet.

Avtalet mellan Micropos Medical och QualiFormeD syftar till att arbeta vidare och ta fram ett distributionsavtal för den franska marknaden som har ca 10-12 ggr fler strålbehandlingskliniker än vad Sverige har.

• Vi är exklusiva distributörer av LAP-laser i Frankrike sedan maj 2008 och vi är nu glada att komplettera vår produkt-portfölj med Micropos högpresterande produkter under 2010 säger Stéphane Beaumont, VD för QualiFormeD Sarl

För ytterligare information kontakta:

Tomas Gustafsson, VD på Micropos Medical AB (publ), 031-772 80 99, 070-583 08 55

Om Micropos Medical AB (publ):

Micropos Medical AB (publ) utvecklar och säljer framtidens produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets första produkt RayPilot® är inledningsvis avsedd för att säkerställa en förbättrad strålbehandling av prostatacancer. Med en högre precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed ger en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt kan vanligt förekommande biverkningar minska och behandlingstiden kortas. RayPilot® kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. I februari i år erhöll Micropos CE-certifiering för RayPilot® och kan därmed inleda försäljning av systemet i Europa. Företaget startades 2003 av ett internationellt team av cancerläkare och professorer vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Radiumhemmet vid Karolinska Universitetssjukhuset, Haukelands Universitetssjukhus samt University of Minnesota. Bolaget bedriver idag sin verksamhet på företagsinkubatorn Chalmers Innovation i Göteborg.