Kodcentrum

Microsoft inleder samarbete med Kodcentrum för att öka ungas kodkunskaper

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2015 09:17 CET

Microsoft går in som ny huvudsponsor för Kodcentrum. Samarbetet syftar till att introducera fler barn och unga till programmering och digitalt skapande.

Med Microsofts stöd ser vi till att Sveriges unga kan stå sig bättre i den globala konkurrensen, där digital kunskap och kreativitet värderas högt, säger Emelie Dahlström, Generalsekreterare för Kodcentrum.

Vid årsskiftet kliver Microsoft in som huvudsponsor för Kodcentrum. Förutom finansiellt stöd kommer Microsoft tillsammans med Kodcentrum bland annat ta fram utbildningsmaterial som kan användas av lärare i skolan och Microsofts anställda bjuds in att bli volontärer för Kodcentrum.

Vi på Microsoft är otroligt stolta över att bli huvudsponsor för Kodcentrum. Deras arbete med att ge alla unga chanser till kreativitet och digitalt skapande känns oerhört viktigt för oss, säger Joke Palmkvist, Ansvarig för Skola- och högre utbildning på Microsoft.

Redan i dag är flera av Microsofts anställda engagerade som volontärer i Kodcentrums kodstugor.

Att få träffa unga och lära dem koda ger väldigt mycket energi tillbaka. Jag får se deras skaparlust och utveckling, samtidigt som de får en förebild som visar att programmering kan vara något för alla, säger Ellen Hagstrand, anställd på Microsoft och volontär för Kodcentrum.

Om samarbetet

• Microsoft stöttar Kodcentrum finansiellt
  • Microsoftanställda kommer bjudas in att bli volontärer för Kodcentrum.
  • Microsoft kommer stå som värd för en ”kodstuga”, vilket är Kodcentrums samlingspunkter för utbildningar och workshops inom kodning för barn och unga.
  • Tillsammans kommer man att arrangera hackathons och workshops för studenter och lärare.
  • Microsoft kommer ta fram utbildningsmaterial som kan användas av lärare i skolan.
  • Kodcentrum och Microsoft kommer samarbeta under Almedalsveckan.

Kodcentrum: www.kodcentrum.se/

Microsoft: http://news.microsoft.com/sv-se/

Twitter: @Kodcentrum@MicrosoftSE

Bakgrund om bristen på programmerare

Ungas kunskaper om kod, programmering och digitalt skapande har diskuterats flitigt det senaste året. Inte minst på grund av att kunskap om och färdigheter i digitalt skapande och programmering blir allt viktigare i takt med att samhället digitaliseras.

I framtiden kommer allt fler arbeten kräva någon form av digital kompetens, och redan idag är bristen på programmerare stor både i Sverige och inom EU. År 2020 beräknar EU-kommissionen att det kommer saknas närmare 1 miljon programmerare inom EU, något som i hög grad påverkar innovationstakten och även ekonomin.

På både Microsoft och Kodcentrum tror vi på att goda förebilder inom kodning river ner de murar och myter som finns om kod och programmering. Därför strävar vi efter att introducera, inspirera och engagera barn och unga oavsett bakgrund i vårt arbete med att göra kodkunskaper tillgängliga för alla.

Johanna Snickars, Kommunikationschef Microsoft

E-post: johanna.snickars@microsoft.com Telefon: 073-408 31 09