Prevas AB

Microsoft® utser Prevas som partner för framtidens datorprodukter i Norden

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2004 10:26 CEST

Prevas har som enda systemintegratör i Norden utsetts till prioriterad partner för Microsofts inbyggda operativsystem. Utnämningen ger Prevas nya möjligheter att knyta kundkontakter och förverkliga produktidéer där inbyggda datorer spelar en viktig roll.

Idag finns små datorer inbyggda i allt från kameror och mobiltelefoner till industrirobotar, försvarssystem och medicinska utrustningar. Det är en marknad som växer kraftigt.

En viktig del i ett inbyggt system är operativsystemet som ska utgöra en stabil mjukvaruplattform.

”Vi är mycket glada över att utse Prevas som en av våra Windows Embedded Gold Level Member” säger Jane Gilson, Group Product Manager, Microsoft Corp. ”Prevas har visat unikt kunnande vad gäller systemintegration och produktutveckling kring Windows CE lösningar på den Nordiska marknaden. Vidare har Prevas starkt medverkat till att stärka vår gemensamma framgång med att utveckla skalbara, robusta och kostnadseffektiva inbyggda system för den Nordiska regionen”, fortsätter Jane Gilson.

Prevas stärker med detta samarbete ytterligare sin position som utvecklare av intelligens i produkter och industrisystem, vilket man arbetat med sedan starten 1985.

"Vi är mycket glada över att Microsoft valt oss till så kallad Gold Level Member", säger Anders Englund, VD på Prevas. "Marknaden runt inbyggda system har stor tillväxtpotential. Prevas tillsammans med Microsoft kan nu erbjuda marknaden spjutspetskompetens för inbyggda system som inte finns någon annanstans i Norden."

Fotnot: Utnämningen som Prevas fått av Microsoft kallas för ”Gold Level Member partner for Windows Embedded”. Microsoft har valt att arbeta med endast en partner i Norden. Mer om Windows Embedded finns på www.prevas.se och www.microsoft.com/windows/embedded.

Anders Englund, VD Prevas AB
Tfn: 08-726 40 56, Mobil: 070-620 96 59
E-mail: anders.englund@prevas.se

Om Prevas
Prevas, experter på programvara till fast pris, är ett projektorienterat, högteknologiskt IT-företag som erbjuder tjänster, produkter och support till kunder med verksamhet inom produktutveckling och industrisystem. Kännetecknande för Prevas lösningar är leveranssäkerhet och kvalitet till fast pris. Prevas är noterat på Stockholmsbörsen.
Se även www.prevas.se.