Microsoft Sverige AB

Microsoft startar ny organisation för företagsfilantropi

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2015 18:15 CET

Microsofts chefsjurist Brad Smith meddelade på tisdagskvällen i en bloggpost Microsofts nya planer för företagsfilantropi. En ny organisation med namnet Microsoft Philanthropies startas med målet att utöka Microsofts ambition och engagemang för filantropi på företagsnivå.

Organisationen kommer ha både tekniska och finansiella tillgångar för att arbeta med digital delaktighet och med att säkerställa att fördelarna med ny teknik når varje människa och organisation i världen. Genom Microsoft Philanthropies kommer Microsoft att göra strategiska samhällsinvesteringar i form av både kontanter och teknik, medarbetares tekniska kunnande, och utökat engagemang för nyskapande och kreativa partnerskap.

Microsoft kommer även i större omfattning använda varumärket för att driva större integration- och delaktighetsfrågor för människor som ännu inte har tillgång till den teknik och de möjligheter som tekniken erbjuder och möjliggör.

Satsningen på Microsoft Philanthropies är nästa steg i företagets filantropiska arbete och ska på nya sätt nå större resultat för en bredare del av världens befolkning. I Sverige är Microsoft sedan tidigare delaktiga i flera initiativ, exempelvis sponsorskap av Kodcentrum. Man donerar också mjukvaror till svenska ideella organisationer genom tredjeparten TechSoup.

Om Brad Smith, President & Chief Legal Officer på Microsoft:

Följ @BradSmi på Twitter eller #Philanthropy

Läs mer på Microsofts officiella blogg: https://blogs.microsoft.com/ eller i Microsoft Sveriges Pressrum: http://news.microsoft.com/sv-se/2015/12/15/microsoft-startar-ny-organisation-for-att-ge-fler-tillgang-till-teknikens-mojligheter

Microsoft grundades 1975 och är ett världsledande teknikföretag som vill hjälpa företag och privatpersoner att nå sin fulla potential. På Microsoft Sverige leder vi marknaden genom våra drygt 600 medarbetare som dagligen arbetar för att göra livet enklare för alla.