Microsoft Sverige AB

Microsofts nya Lumia-telefoner ger fotokvalitet i toppklass till ett lägre pris

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2014 10:45 CEST

Lumia 830, 730 Dual SIM, och 735 erbjuder marknadsledande kamerateknologi och mjukvara i ett slimmat och färgstarkt paket

4 september 2014 – Microsoft presenterar idag Lumia 830, Lumia 735 och Lumia 730 Dual SIM, tre nya smartphones med Windows Phone 8.1 som tar marknadens bästa mobilkamerateknologi till nya prisklasser. Microsoft visar också upp två nya tillbehör som skapar nya och innovativa sätt att använda telefonen på, och mjukvaruuppdateringen Lumia Denim som ger nya funktioner och förbättringar till fler Lumia-telefoner på marknaden.

·  Med sin slimmade design är Lumia 830 topptelefonen fler har råd med, med innovationer som optisk bildstabilisering och PureView-fototeknik i en ny prisklass.
·  En frontkamera med vidvinkel, en attraktiv prislapp och en slimmad och kompakt design gör Lumia 730 Dual SIM och 735 till de ultimata telefonerna för Skype-video och selfies.
·  Dagens Lumia-smartphones fortsätter att bli ännu bättre med tiden tack vare den nya uppdateringen Lumia Denim som kombinerar spännande nya funktioner från uppdateringspaket 1 av Windows Phone 8.1 med unika förbättringar som den nya fotoappen Lumia Camera som tar bildkvaliteten och kamerans snabbhet till nya nivåer.

“Vår strategi är att hjälpa människor att göra mer, med fantastiska produkter som förenar och visar upp det bästa av Microsofts upplevelser för det digitala arbetslivet och privatlivet. Lumia 830, Lumia 735 och Lumia 730 Dual SIM kombinerar populära Microsofttjänster som Skype, Microsoft Office och OneDrive, med fantastiska Lumia-innovationer inom design och mobilfoto, och ger kunderna de upplevelser de efterfrågar, till en prislapp de har råd med”, säger Chris Weber, corporate VP för mobilförsäljning på Microsoft Devices.

Lumia 830: Flaggskepp till fyndpris
Lumia 830 erbjuder det bästa från Lumia och det senaste från Microsoft, i ett skal som passar perfekt i fickan och till ett attraktivt pris.
·  Lumia 830 fångar högkvalitativa bilder och videor, natt och dag, med en PureView-kamera på tio megapixel med ZEISS-optik, Rich Recording och det tunnaste optiska bildstabiliseringssystemet på en Lumia hittills.
·  Den innehåller det bästa Microsoft har att erbjuda med Microsoft Office, den senaste versionen av Windows Phone 8.1 med Lumia Denim, och OneDrive med 15 GB av kostnadsfri lagring som låter innehåll synkas och delas på ett smidigt och säkert sätt.
·  Den kommer med Lumias egna innovationer, som integrerad trådlös laddning, i ett slimmat och lätt skal av aluminium och polykarbonat.

Lumia 830 kommer att börja säljas världen över under september med ett rekommenderat globalt återförsäljarpris på € 330 exklusive moms. Lokala priser och säljstarter kommer att kommuniceras längre fram.

Lumia 730 Dual SIM och Lumia 735: Byggda för Skype och för selfies
Med en kraftfull främre kamera och slimmad, fickvänlig design är Lumia 730 Dual SIM och 735 byggda för att enkelt fånga och dela mer.
·  Frontkameran med 5 megapixel och vidvinkelobjektiv är fantastisk för både självporträtt och Skypevideo. Med en kostnadsfri tremånaders prenumeration på Skype Unlimited World är det också enklare än någonsin att hålla Skypekontakt med vänner över hela världen, både med mobil och fast telefoni direkt från Lumia 730 Dual SIM eller Lumia 735.
·  Med ett enda klick kan man byta från ett röstsamtal till ett videosamtal i Skype vilket lyfter upplevelsen ytterligare.
·  2220 mAh-batteri, 8 GB  intern lagringskapacitet och 15 GB kostnadsfri lagring i OneDrive ingår också.

Lumia 730 Dual SIM med 3G, och Lumia 735 med LTE/4G och stöd för trådlös laddning, kommer att börja säljas världen över denna månad med ett globalt rekommenderat återförsäljarpris på € 199 respektive € 219 exkl moms. Lokala priser och säljstarter kommer att kommuniceras längre fram.

Nya tillbehör förhöjer Lumia-upplevelsen
Microsoft Devices Group presenterar idag två nykomlingar i familjen av smarta Lumia-tillbehör:
·  Den andra generationens trådlösa laddning blir ännu bättre genom Wireless Charging Plate DT-903, med nya funktioner som att notifiera när laddning krävs och subtila ljuseffekter när telefonen får ett meddelande.
·  Skärmdelningslösningen Microsoft Screen-Sharing for Lumia Phones HD-10 gör det enkelt att utan innehållsrestriktioner projicera mobilens skärm på alla tv- och datorskärtmar med HDMI-anslutning. Det förhöjer upplevelserna oavsett om du vill dela en Powerpoint-presentation i ett jobbmöte eller visa upp Lumias bilder och filmer för nära och kära.

Lumia blir ännu bättre med Denim
Lumia Denim kombinerar den senaste Windows 8.1-uppdateringen med exklusiva nyheter för Lumia-telefoner. Lumia Denim förstärker också Microsofts ledarroll inom mobilfoto med introduktionen av unika innovationer genom Lumia Camera, som får kameran att arbeta snabbare och mer intuitivt, och förhöjer bildkvaliteten ytterligare. Som en del av Lumia Denim-uppdateringen ingår i Lumia Camera:
·  Speed: Supersnabb uppstart och fotohastighet. Seriebildtagning möjlig att göra med millisekunder mellan bilderna.
·  Hög upplösning: med Moment Capture startar videoupptagning i 4K / 24 fps automatiskt om du håller inne kameraknappen. Varje bildruta är på 8.3 megapixel vilket gör att varje enskild bild också är en högkvalitativ stillbild.
·  Intuitivt: Rich Capture, ger bästa möjliga bild varje gång genom att förenkla fotograferingen genom automatisk HDR och dynamisk blixt. Med Rich Capture behövs inga tidsödande kamerainställningar innan bilden tas – man kan ta bilden först och redigera ett antal inställningar i efterhand.
·  Kvalitet: Den nya kameramjukvaran möjliggör också bättre kvalitet än någonsin för bilder tagna i sämre ljusförhållanden.

Lumia Camera kommer inledningsvis med Lumia Denim till Lumia 930, Lumia Icon och Lumia 1520, och som en OTA-uppdatering till Lumia 830 under fjärde kvartalet 2014. Lumia Denim kommer sedan att göras tillgänglig till övriga Lumia-smartphones med Windows Phone 8 under fjärde kvartalet 2014, efter partnertester och godkännanden.

Mediakontakt
Niels Kjelstrup
E-mail: niels.kjelstrup@microsoft.com
Telefon: +4520601234

Om Microsoft

Microsoft grundades 1975 och är ett världsledande teknikföretag som erbjuder tjänster och enheter som förenklar människors liv. Microsoft Sverige leder marknaden med 600 engagerade medarbetare som dagligen jobbar för att alla människor ska få ut maximalt av sin dag, oavsett om det handlar om arbete eller fritid.