Middagsfrid

Middagsfrid nominerat i två kategorier i det stora handelspriset Retail Awards 2010

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2010 07:26 CET

Succén Middagsfrid, som är den snabbast växande aktören inom hemleverans av matvaror i Sverige, är nominerat i två kategorier i Svensk Handels och Dagens Handels stora handelspris Retail Awards 2010. Middagsfrid är nominerat i de båda kategorierna Årets utmanare och Årets medvetna butik. Vem som vinner avslöjas under den stora Handelsdagen den 10 mars.

Middagsfrid är en ny het företeelse som har spridit sig snabbt i Sverige. Företaget startades hösten 2007 av före detta managementkonsulten, matentusiasten och trebarnsmamman Kicki Theander och har växt mycket snabbt.

Idén är att förenkla middagsbestyren för barnfamiljer och andra hushåll som vill ha bra hemlagad mat lagad från bra råvaror på bordet varje kväll. Middagsfrids kunder får varje vecka, eller varannan vecka om kunden vill, två matkassar fyllda med råvaror levererade till dörren plus 30-minuters recept för fem middagar.

Grundaren Kicki Theander drivs av ett stort intresse för mat kombinerat med en vision att göra livet enklare för andra samtidigt som hon garanterar att hennes kunder får bra mat såväl från hälso- som miljösynpunkt.

- Vi har medvetet valt en utmanarposition inom livsmedelsområdet och arbetar aktivt för att minska antalet tillsatser med tveksamma hälsoeffekter. Vi strävar även efter att leverera så klimatsmart sammansatta menyer som möjligt till våra kunder, säger Kicki Theander.

Kickis engagemang för bättre mat ledde hösten 2008 till att hon startade ett uppror mot livsmedelsbranschen i fråga om tillsatser i maten. Hon är mycket restriktiv med tillsatser och bojkottar flera av de värsta – till exempel natriumglutamat som också kallas MSG eller E621. Kicki driver också ett opinionsarbete där hon svartlistar varor med de aktuella tillsatserna.

- Mot den bakgrunden känns det extra kul att vi har blivit nominerade i just de här båda kategorierna. Vi känner oss både som utmanare och medvetna, säger Theander.

Juryns motivering för nomineringen i kategorin Årets medvetna butik lyder:

Middagsfrid har på ett framgångsrikt sätt hjälpt barnfamiljer att slippa dåligt samvete både ur miljö- och hälsosynpunkt. Företagets arbete med ekologiska produkter och val av råvaror, smarta logistiklösningar kombinerat med resurssnålhet ger många miljöfördelar för den växande kundgruppen. De båda andra nominerade i den här kategorin är Myrorna & Åhlénsgruppen och Boomerang Retail.

Juryns motivering för nomineringen i kategorin Årets utmanare lyder:

Med nytänkande har Middagsfrid skapat ett koncept som utmanat traditionellt handlande. Målgruppens behov har satts i centrum och lösningarna är designade därefter. Middagsfrid var pionjärer i sitt tänkande med att leverera smart planerade matkassar – middagsplanering, råvaror och recept – till en marknad som upplever brist på kunskap, fantasi men framförallt tid. Kundnyttan är tydlig och vinsten är sparad tid, ökad variation och nyttigare måltider. De andra nominerade i den här kategorin är Spotify och Presentkorttorget.se.

Svensk Handel och Dagens Handel arrangerar Retail Awards för att uppmuntra till nytänkande och kvalitet inom handeln, att öka fokus på handelsföretagen och deras leverantörer samt lyfta fram handeln som en framtidsbransch. Retail Awards är ett årligt återkommande arrangemang, där de främsta aktörerna inom handeln uppmärksammas.
Under Retail Awards 2010 kommer prestigefyllda branschpriser att delas ut i 13 kategorier. Vinnarna koras vid den stora Handelsgalan den 10 mars.

För mer information:
Se även http://www.middagsfrid.se och http://middagsfrid.blogspot.com/

OBS! Pressbilder kan laddas ner från:

KORT OM KICKI THEANDER:
Sedan Kicki Theander fick egna barn har hon funderat på hur hon kan hjälpa familjer med den eviga middagsfrågan och med att äta mer lagad och nyttig mat. Kicki är civilekonom med mat som passion. Som trebarnsmamma har hon också blivit allt mer intresserad av hur maten påverkar hälsa och miljö. Hösten 2007 följde hon sin matpassion, sade upp sig från sitt arbete som managementkonsult och startade Middagsfrid. Drivkraften är att hjälpa familjer att få ihop vardagspusslet kring middagsfrågan och även att på sikt påverka livsmedelsbranschen till det bättre. Kicki blev förra vintern utsedd till Årets tjänsteutvecklare och i början av september 2009 blev Middagsfrid dessutom utnämnt till Årets Rookie i livsmedelsbranschen. Under 2008 blev Middagsfrid nominerat av tidningen Mama som Årets inspiratör och Matmagasinet nominerade Middagsfrid till Matglädjepriset. Kicki är även finalist i Ernst & Youngs utmärkelse Entrepreneur Of The Year 2009. Slutligen är Kicki utsedd som internationell ambassadör för kvinnligt företagande.

SÅ HÄR SER MIDDAGSFRIDS TJÄNST UT:
Middagsfrids tjänst börjar i provköket och själva leveransen är en välplanerad kasse med just de råvaror som behövs för hela veckomenyn, för fem dagar och fyra personer. I kassen finns också de utprovade recepten utförligt beskrivna. Recepten är enkla, de tar normalt cirka 30 minuter att laga, och kan lagas även av oerfarna. Recepten tas fram och råvarorna väljs med hänsyn till tidsåtgång, näringsinnehåll, miljöpåverkan, smak och pris. Det mesta i matkassarna är färska råvaror och en hel del är ekologiskt, utan tillsatser och inte minst klimatsmart. Exempelvis försöker Middagsfrid i möjligaste mån undvika växthusodlade grönsaker och på köttsidan dominerar fågel, lamm och vilt medan det är mindre av nöt- och fläskkött. Alla råvaror som behövs för veckomatsedeln plockas omsorgsfullt ihop och transporteras kollektivt i små kylbilar till hushållen. Hela kedjan från recept till leverans genomförs på ett sätt som också gör Middagsfrids matkassar prismässigt konkurrenskraftiga. En leverans med veckans middagsmat kostar 875 kronor. Det går att prenumerera på matleveranser varje vecka eller varannan vecka.

Middagsfrid erbjuder hemleveranser av färdigplanerade matkassar med tillhörande recept. Kunderna ges därmed tid att laga god mat av högsta kvalitet och får samtidigt ett gott samvete. Med ett stort engagemang arbetar Middagsfrid för en medvetenhet om klimatsmart mat och donerar dessutom regelbundet matkassar till behövande familjer. För oss är det äkta matglädje. Familjeföretaget Middagsfrid grundades 2007 och har kontor i Stockholm. Idag levererar vi i 57 kommuner och de flesta av Sveriges största orter.