Slussen Building Services (Slussen.biz)

MidDec Scandinavia vinnare av Stora Inneklimatpriset

Pressmeddelande   •   Apr 13, 2018 11:00 CEST

Det blev Sundsvallsbaserad MidDec Scandinavia som fick ta emot Stora Inneklimatpriset från bostadsminister Peter Eriksson (MP) den 12/4 under Nordbygg i Stockholm för sin nya typ av radonsensor för inomhusluft.

Motivering:

Sensorn mäter kontinuerligt radonhalten, och mätresultatet görs tillgängligt via internet. Det ger en effektiv övervakning av radonhalten inomhus. Resultatet av genomförda radonsaneringsåtgärder kan snabbt överblickas. Sensorn kan även användas för att styra luftutbytet i radonpåverkade lokaler. MidDecs sensor ökar möjligheten att åtgärda ett av våra svåraste inomhusmiljöproblem på ett säkert och energieffektivt sätt.

Stora Inneklimatpriset instiftades 2001 av Slussen Building Services, Svensk Ventilation, Energi- och miljötekniska föreningen och Svenska Kyltekniska Föreningen. Stora Inneklimatpriset - tilldelas företag eller organisation inom inneklimat, energi och vvs, som utvecklat en betydelsefull produkt, tjänst eller metodik med goda möjligheter att komma till praktisk nytta.

Produkten/tjänsten/metodiken skall vara innovativ, bidra till bra inomhusklimat och långsiktigt begränsad resursanvändning. Stora Inneklimatpriset syftar till att öka intresset för inneklimatteknik, stärka dess ställning och uppmärksamma teknik som främjar ett sunt inomhusklimat i energieffektiva byggnader.

I Stora Inneklimatprisets jury ingår representanter för de tre branschorganisationerna samt ordföranden Lars Ekberg, docent i installationsteknik vid Chalmers samt ansvarig för affärsområde Fastighetsföretag och industri vid CIT Energy Management AB.

Förutom vinnaren var även Smartfront, Skorstensbolaget och Invisense nominerade till Stora Inneklimatpriset. Totalt inkom 33 förslag till priset.

Klick här för mer information och pressbilder.

Kontakt:
Ulrik Hammarsträng