Exportrådet

Middle East Summit 2009 – en chans för svenska företag att öka sin kunskap om Mellanöstern

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2009 11:01 CET

Mellanöstern är en region med många affärsmöjligheter för svenska företag och många länder påvisar dessutom fortfarande ekonomisk tillväxt. Regionen är full av tillförsikt och optimism. Det finns runt 250 svenska företag som på ett eller annat sätt är närvarande i Mellanöstern och antalet växer.

Middle East Summit kan beskrivas som årets händelse för svenska företag i Mellanöstern och riktar sig mot svenska företag som har avsikten att etablera sig eller expandera i regionen. Ewa Björling, Sveriges handelsminister, kommer återigen att hålla årets välkomsttal.

Konferensen kommer i år att fokusera på ämnena tillväxt, hållbarhet samt nya affärsmöjligheter för svenska företag och är fylld med interaktiva workshops och intressanta talare. Med närmare 100 deltagare från svenskt näringsliv är Middle East Summit 2009 ett av det viktigaste evenemanget i Mellanöstern för svenska exportföretag och ett utmärkt tillfälle att lära sig mer om hela regionen.

-          Mellanöstern börjar bli en integrerad del av svenska företags exportstrategier och företagandet i regionen är hög, högre än i många andra delar av världen. Trots bistra ekonomiska tider är intresset för Mellanösternträffen rekordstort. Jag ser fram emot att hälsa så många företag välkomna till konferensen i år, säger Mats Paulson, handelssekreterare på Exportrådet i F. Arabemiraten.

Höjdpunkterna för de svenska företagen på årets konferens:

• Specialfokus på den nyöppnade marknaden Irak
  • Unik möjlighet att träffa beslutsfattare, lokala experter och samtliga svenska ambassadörer i Mellanöstern
  • Uppleva och lära sig om den kulturella och sociala situationen samt det ekonomiska och politiska läget
  • Delta aktivt i landspecifika workshops samt få råd och assistans beroende på vilket exportsteg företagen befinner sig i
  • Träffa representanter från svenskt näringsliv i regionen

Konferensen äger rum 7-8 december inom det nya megaprojektet, Yas Island, i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten, där Formula 1 tävlingen nyligen gick av stapeln. Konferensen som organiseras av Exportrådet tillsammans med de svenska ambassaderna i regionen har arrangerats vartannat år sedan starten1992.

Robert Fisk, brittisk journalist och Mellanösternkorrespondent för The Independent, är en av världens mest kända reportrar. Han har bevakat Mellanöstern i över 30 år och är bosatt i Beirut i Libanon. Fisk har fått mer brittiska och internationella journalistpriser än någon annan utländsk korrespondent. Han har bland många andra priser blivit utnämnd till ”Årets internationella journalist” sju gånger samt vunnit pris för årets reporter två gånger.  Han är dessutom en av de få västerländska journalister som har träffat och intervjuat Osama bin Ladin ett antal gånger. Fisk har även skrivit ett antal böcker, den mest kända är troligtvis ”Det stora kriget för mänskligheten”.

Vid Middle East Summit kommer Robert Fisk kommer att prata om politik och journalism i Mellanöstern.

För mer information om konferensen, programmet och talarna vänligen se: www.swedishtrade.se/mes09

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press

___________________________________________________________________________

För ytterligare information kontakta:

Zenita Persson, Exportrådet i F. Arabemiraten, tel. +971 4 336 77 05 ext. 207, +971 50 249 0965
Katinka Palmgren, tf kommunikationschef Exportrådet tel. 08-588 661 64, 076- 11 21 123

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i närmare 60 länder med 530 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 600 miljoner kronor.