Samport

Midsommar svag restauranghelg

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2013 14:23 CEST

Midsommar är en av de högtidsdagar på året då få äter på restaurang. Halloween och Sveriges nationaldag är tvärtom mest gynnsamma för restaurangerna. Det visar en undersökning från kortbetalningsföretaget Samport Payment Services.

Samports terminaler finns på cirka 10 000 platser över hela Norden, en fjärdedel av dessa återfinns inom den svenska restaurangsektorn. Undersökningen baseras på antalet transaktioner som genomförts på dessa krogar och restauranger vid respektive högtid i jämförelse med en genomsnittlig dag. Resultatet visar att midsommarafton är en av de högtidsdagar på året då de allra flesta svenskar undviker att äta ute. Allra sämst är julafton. Nedan visas resultatet i sin helhet:

Respektive högtid och skillnad jämfört med en genomsnittlig dag:

Botten
Julafton: -91 %
Nyårsafton: -66 %
Midsommar: -64 %
Nyårsdagen: -50 %

Toppen
Halloween: +49 %
Nationaldagen: +26 %
Skärtorsdagen: +25 %
Mors dag: +15 %
Alla hjärtans dag: +11 %

För mer information, vänligen kontakta:

Mikael Hedlöf, VD, Samport
Telefon: 070-283 76 28. E-post: mikael.hedlof@samport.com

Säkra och kundanpassade betalningslösningar
Sedan starten 2003 har Samport utvecklat och sålt kortbetalningslösningar och terminalprodukter för såväl små som stora företag. Med hög säkerhet samt kundanpassad och användarvänlig teknik har företaget blivit en av de ledande leverantörerna av kortbetalningssystem på den nordiska marknaden. Samport har 50 engagerade medarbetare och mer än 10 000 kunder inom restaurang, butik, transport, hotell samt e-handel. Samport har kontor i Stockholm, Halmstad och Oslo. Besök oss gärna på www.samport.se.