Film i Väst AB

"Mig äger ingen" spelas in i väst

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2012 18:17 CEST

Åsa Linderborgs hyllade roman "Mig äger ingen" samproduceras av Film i Väst. Filmen produceras av Filmlance, manus skrivs av Pia Gradvall och regisserar gör Kjell-Åke Andersson.

– "Mig äger ingen" är en stark och berörande bok och vi ser fram emot att samproducera filmen, säger Jessica Ask, långfilmsansvarig på Film i Väst.

"Mig äger ingen" är en berättelse om en ensamstående pappas relation till sin dotter. Om alkoholens makt, om barnets utsatthet men också om kärlek, svek och röda fanor i 70-talets Sverige.

En pressträff kommer att hållas i Trollhättan under inspelningen.

Film i Väst är en av Europas ledande regionala filmfonder. Vi ägs av Västra Götalandsregionen och sätter genom filmen Västsverige på världskartan. Vi är samproducenter, delägare och finansiärer av 30-40 svenska och internationella långfilmer, lika många kort- och dokumentärfilmer samt en knapp handfull TV-dramaserier per år.

Film i Väst i korta drag
Ägs av Västra Götalandsregionen
Omsättning: cirka 100 MSEK (2011)
Uppdragsgivare är Västra Götalandsregionens regionala utvecklingsnämnd och Västra Götalandsregionens kulturnämnd.