Miljöpartiet de gröna

Migrationsministern har inte stöd i riksdagen för asylförslag

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2004 10:40 CEST

Barbro Holmberg har ingen överenskommelse om att ta bort bidraget för asylsökande som bor i eget boende. Det säger Miljöpartiets budgetförhandlare Yvonne Ruwaida i en kommentar.

- Tvärtom strider Barbro Holmbergs förslag mot budgetöverenskommelsen mellan s, v och mp. Efter överenskommen budgetuppgörelse lade någon till skrivningar i budgetpropositionen som inte fanns med vid uppgörelsen över huvudtaget. Därför har migrationsministern inget stöd i riksdagen för sitt förslag så vida inte socialdemokraterna väljer att bryta budgetsamarbetet, säger Yvonne Ruwaida.

- Det är beklagligt och givetvis oacceptabelt att socialdemokraterna i efterhand försöker smyga in förslag i budgetpropositionen, som de dessutom vet att båda samarbetspartierna är motståndare till, säger Yvonne Ruwaida.

Mona Jönsson, riksdagsledamot i socialförsäkringsutskottet:

- Barbro Holmbergs förslag om att begränsa möjligheterna till eget boende är en del i ett allt hårdare klimat i svensk flyktingpolitik. Vi i Miljöpartiet anser att det är en mänsklig rättighet att få bosätta sig var man vill. För att bryta segregeringen är det helt andra signaler man bör ge. Ett sätt är att inrätta fadderfamiljssystem för att skapa kontakt mellan invandrade och svenskar, säger Mona Jönsson.

Kontakt: Yvonne Ruwaida 070-858 12 28
Mona Jönsson 070-254 34 62