Min Geaidnu - Mijá Gäjnno - Mijjen Geajnoe

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2013 14:06 CEST

Pressmeddelande 2013-08-18      /ny version/
Mijá Gäjnno åker till Gállok/Kallak för att protestera
Sametingspartiet Mijá Gäjnno har beslutat att delta i protesterna mot gruvplanerna på plats i Gállok. Partiet kommer att hålla sitt möte inför Sametingets öppnande i Gállok för att visa sitt stöd till samerna och ortsbefolkningen mot gruvetableringen. Mijá Gäjnnos ledning och medlemmar samlas i Gállok lördagen den 24 augusti för att få information, för att aktivt visa sitt stöd och för att uppmana fler människor att ansluta sig till protesterna. Deltagarna kommer att övernatta i Gállok och resa tillbaka till Jokkmokk på söndagen för att delta på möten inför Sametingets plenum och öppnande. Mijá Gäjnno är angelägen om att även Sametinget visar sitt engagemang genom ett beslut i plenum angående gruvplanerna i Gállok.

-Det är mycket viktigt att alla samer hjälper varandra oavsett var exploateringsplanerna uppkommer. Nästa gång är det i ett annat område och då behövs en solidarisk insats där, säger Ol-Johán Sikku, vägvisare för Mijá Gäjnno.

Mijá Gäjnno skrev ett öppet brev den 1 augusti 2013 till statsminister Fredrik Reinfeldt, Sveriges regering samt Riksdagens partier där partiet bl.a. kräver Att svenska staten omedelbart stoppar alla prospekteringar och pågående nyetableringar av gruvor i Sápmi, däribland provborrningar och den påbörjade provbrytningen i Gállok/Kallak i Jokkmokk. Regeringen har inte svarat ännu.
Se hela skrivelsen här: www.mingeaidnu.se

www.mingeaidnu.se
Mer information: