Popmuzik Promotion

Mikäel släpper med Hemligheten ett av årets starkaste debutalbum.

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2018 09:24 CET

Ok, låt dig inte avskräckas nu av hans ålder… Mikäel gjorde sin skivdebut på nästan dagen av sin 50-årsdag 2016. Då släppte han sin första låt Barriär som uppmärksammats och spelats i P4 Kalmar. Två år tidigare hade han börjat ta de första ackorden, skriva de första textraderna till sitt kommande debutalbum. Kreativiteten kom sig av en livskris där musiken blev ett verktyg, en form av terapi för att ta reda på vem han är. Teman i låtarna kretsar ofta kring identitet, psykisk ohälsa och där funderingar kring liv och död ständigt är närvarande. I bakgrunden finns oftast uppväxtåren i bruksorten Iggesund i Hälsingland och den öländska landsbygden. Sedan lång tid tillbaka bor Mikäel i Oskarshamn.

Hittills har han i tur och ordning gett ut singlarna Barriär, Skuggan, Så sakta och Trådarna. Några av låtarna har referenser till bl.a. Radiohead, Reeperbahn, Kent och The Church. Dessa har han såklart fått en hel del inspiration ifrån men även från band som Sparks, Abba, Ratata m.fl. En salig blandning med andra ord.

Skivan är till stora delar inspelad i Markus Eriksson studio Lärkskogen vid Skanstull i Stockholm. Markus spelar bl.a. i bandet Bedroom Eyes. Mixning och mastring har Mikael Rosman hos Emros Sound Production i Oskarshamn stått för. Mikael har bl.a. arbetat som ljudtekniker åt Rammsteinoch även gjort jobb åt Dan Hylander och Fergie Fredriksen (sjöng i Toto under två år i mitten av 80-talet).

”Idén till en låt kan uppkomma på väldigt många olika sätt. Ofta är det bilder i huvudet som jag försöker uttrycka och dessa kan jag ha burit på väldigt länge. Bilderna är som små pusselbitar av olika känslor i/från olika sammanhang. Dessa känslor blir till små textrader som snabbt växer fram i samklang med ackord.

Däri ligger också själv terapin. Det utvecklar sig till ett analysarbete där man blottlägger ett mönster, man lägger ett pussel, där olika delar ska växa till en helhet… en låt och i förlängningen ett album. Genom att göra sig själv sårbar genom texten och musiken i låten så öppnar man också upp för att förstå sig själv bättre. När väl texten är skriven, vilket ofta går väldigt fort, så vill jag inte gå in och peta för mycket i den då det finns risk att helheten rubbas.

I själva låtskrivararbetet blir det oftast så att jag skriver några enstaka textrader och då också musik till dom direkt. Så håller jag på tills ett utkast av låten är klar. Det blir aldrig all text först och sen musik eller det omvända. Nästa steg är att skicka utkastet till Markus. Vi utväxlar idéer kring arrangemanget och jobbar oss ganska snabbt framåt mot en färdig låt. Markus spelar de flesta av instrumenten förutom trummorna.”

Lyssna på Hemligheten:
Spotify // Apple Music

Följ Mikäel
Facebook // Instagram // Hemsida

Alexed Promotion är ett personligt PR-företag baserat i Göteborg som lyfter ny musik till folket.
För allmänna frågor eller intervjuförslag, kontakta Johan Alexed: johan@alexed.se / 0705-188974.
Tack så mycket.