Interbrands Sweden

Mikael Lundén – Ny medlem i den mycket exklusiva whiskyorganisationen, The Keepers of the Quaich

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2012 11:47 CEST

Det är en stor glädje för oss på Interbrands Sweden att företagets Brand Ambassador, Mikael Lundén, erhållit en utmärkelse i den framstående whiskyorganisationen, The Keepers of the Quaich. Evenemanget gick nyligen av stapeln under mycket högtidliga former, allt enligt den skotska traditionen, på Blair Castle i det skotska höglandet.

The Keepers of the Quaich är en exklusiv, internationell organisation i hjärtat av den skotska whisky industrin och grundades 1988 av de stora företagen inom skotsk whisky med syfte att ära dem som förmedlar kunskap för skotsk whisky genom att arbeta, skriva eller tala till dess fördel. Två gånger per år hålls en ceremoni följd av en bankett på Blair Castle, The Keepers of the Quaich's högkvarter, för att välkomna de nya medlemmarna som endast kan bli invalda via rekommendation av befintliga medlemmar. Kandidaterna måste ha minst fem års erfarenhet av kvalificerat arbete med skotsk whisky samt ansetts ha gjort en betydande insats. Att bli   medlem i The Keepers of the Quaich är den mest eftertraktade utmärkelsen man kan få inom skotsk whisky.

Mikael Lundén – ”Mr Whisky”

Mikael Lundén är en högt uppskattad föreläsare i dryckesbranschen och hans roll på Interbrands Sweden är huvudsakligen som Brand Ambassador, där han coachar och utbildar företagets återförsäljare samt externa kunder – B2B, Whiskyklubbar m.fl. Han är med andra ord företagets språkrör gällande Interbrands produkter. Mikael har spenderat en stor del av sitt liv i dryckesbranschen och har i drygt två decennier arbetat med vin- och spritimport. Att bygga varumärken har blivit en av Mikaels nycklar till framgång.

På Mikaels långa meritlista finns framgångar med ett flertal stora spritprodukter och han blev tidigt ”Whisky-Micke” med branschen och har sedan dess kopplats till whisky vart han än kommer.

Sedan 2007 arbetar Mikael på Interbrands Sweden som bl.a. representerar Whyte & Mackay och deras välkända varumärken. Mikael har länge haft en bra kontakt med Whyte & Mackay som ville se honom som Ambassadör/utbildare. Ett kvalitetsbetyg som slår det mesta då de tillverkar några av världens mest spännande och exklusiva malt-whiskys med The Dalmore och Jura i spetsen.

Jag förmedlar hantverket, historier och kärleken bakom exempelvis The Dalmore och Jura och kan inte tänka mig mer inspirerade arbetsuppgifter. Jag är mycket stolt och hedrad av denna utmärkelse som jag erhållit av den skotska whisky industrin, säger Mikael Lundén stolt, ny medlem i The Keepers of the Quaich.

Interbrands Wines & Spirits är en nordisk privatägd importör av starka varumärken inom vin- och spritbranschen. Vår portfölj innehåller flera världsledande märken så som Russian Standard Vodka, Whyte & Mackay, Stroh, The Dalmore, Jura, Greenalls Gin, Canepa med flera.

Vi är starkt resultatorienterade och strävar alltid mot att medverka till inspirerande och lönsamma affärer för dig som kund, producent och partner. Vår målsättning är att förse den svenska marknaden med nya och intressanta produkter från hela världen.