Universeum

Mikael utmanande Universeum – och vann!

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2010 15:51 CET

Ett försök. 60 sekunder. 49 symboler. Hur många hade du klarat av att memorera och leverera? Mikael Rittri klarade allihop.

I helgen betalade sig gott minne på Universeum. För varje symbol man kunde räkna upp fick man 2 % rabatt på inträdet. Och många tog chansen – 47 besökare utmanande sitt minne! Av dem var det ett par skarpa hjärnor som levererade alla 49 symbolerna när det verkligen gällde. Mikael Rittri var en av dem.

– Jag övade på symbolerna rad för rad och tog tre i taget. Sedan försökte jag associera dem till varandra. Exempelvis så kan fisken läggas i en konservburk och konservburken är nästan kvadratisk… berättar Mikael.

När han övade hemma tog det honom 58 sekunder att rabbla upp alla 49. Klart då att han var lite stressad när han kom till Universeum. Men minnet svek inte!

– Jag har sjungit i kör och behövt lära mig alla texter utantill, bland annat medeltida ballader med 20-30 verser. Jag tror att min körsång har hjälpt mig att träna mitt minne, funderar Mikael.

Minnet kan man lära sig mer om i Universeums utställning Tilt! Där kan du t ex träna både ditt rumsliga och visuella minne. Du får tips på minnesverktyg, något som är användbart när du ska komma ihåg ett telefonnummer eller inköpslistan. Och visste du att känslor förstärker minnen? Det betyder att det är lättare att komma ihåg sådant som är riktigt fult, ruggigt otäckt eller hysteriskt roligt.

För ytterligare information kontakta:
Charlotte Mansfield, informatör, 031-335 64 95, charlotte.mansfield@universeum.se