Dooria

Mikkel Sandvik, ny konsernchef i Dooria

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2010 15:09 CEST

Mikkel Sandvik (39) är anställd som ny konsernchef i Dooria. Han tillträder sin ställning den 15. oktober 2010.

Sandvik har tidigare varit anställd som konsernchef i det tidigare börsnoterade Luxo AS, en anställning han haft sedan 2004. Före detta har han haft olika ledarpositioner i Lærdal Medical AS och Sandvik AS, flera av anställningar på internationell basis.

Sandvik har genom sin karriär upparbetat en betydande internationell ledarerfarenhet både inom produktion, sälj och marknadsföring, logistik och förändringsarbet. Han har dokumenterat goda resultat i tidigare positioner.

Sandvik har sedan ägarskiftet i sommar arbetat tillsammans med Credo Partners team i den pågående videreutvecklingen av Dooria.

Oslo, 28. september 2010

Styret i Dooria AS

Dooria är en ledande producent av inner- och ytterdörrar till den nordiska marknaden med en intressant position i Norge och Sverige. Dooria är en fullsortimentsleverantör i en annars fragmenterad nordisk marknad. Doorias hantverkstraditioner vad gäller dörrar sträcker sig ända tillbaka till 1908, och är ett resultat av flera sammanslagningar och uppköp av svenska och norska dörrrfabriker genom 1990- och 2000-talet. I dag består konsernen av fem fabriker: två i Norge och tre i Sverige. Företaget har ca. 300 antällda, och omsatte 2009 för NOK 477 miljoner.  I juli 2010 inleddes en ny fas i Dooriat då företaget fick nya huvudägare och blev tillfört nytt kapital.

Kontaktperson:

Styrets leder Jon Bjørstad
Telefon +4790782478

Doorias sortiment består av designdörrar, massiva, lätta och klassade dörrar och ytterdörrar. Det är drygt 100 år sedan den första av de snickerifabriker som nu ingår i Dooriakoncernen grundades. Idag är Dooria en av Nordens främsta dörrfabrikanter, med huvudkontor i Stryn i Norge och totalt fem fabriker i Sverige och Norge.  Tradition och kvalitet genomsyrar Doorias verksamhet.