Ladbrokes

Mild och Rehn in i startelvan? - Allsvenskan omgång 15

Pressmeddelande   •   Jul 17, 2009 14:52 CEST

Sällan eller aldrig har vi skådat en sådan turbulent Allsvenska som nu. Det är ett böljande hav av spelare som kommer och går, är skadade och avstängda. Som lök på laxen inträffar en hel del med kort varsel. Ett gott råd lyder därmed: spela live till dess att stormen bedarrar.

Lördag 18 juli

Kalmar-Brommapojkarna

Kalmar sänkte Djurgården med hela 6-1 efter en orgie av vackra mål. KFF har därmed fortsatt häng på den absoluta tabelltoppen. Sämre gick det i kvalet till Champions League. Ungerska Debreceni VSC vann hemma med 2-0 mot ett slätstruket Kalmar. Flitiga matchandet kan så klart sätta sina spår på lagets kvalite. Detta mildras dock något av att Nanne under perioden 10-25 juli har tillgång till Jönköping Södra utlånade Ricardo Santos. Brommapojkarna visar fin form för dagen. BP följde upp segern mot GAIS med att spela 1-1 mot Malmö. Efter det att MFF fått Molins utvisad var det hemmalaget som radade upp de feta chanserna. Täta spelschemat kan tänkas fälla KFF. Ändå etta. Odds 1,55

Söndag 19 juli

IFK Göteborg-Trelleborg

IFK Göteborg förlorade mot AIK (0-1) och har inte gjort ett enda allsvenskt mål efter uppehållet. Utsikterna för en ljusning förbättras inte av en skadelista som löper amok. Hela fyra spelare har drabbats av korsbandsskador. Speciellt illa för Blåvitt är det att Adam Johansson blir borta resten av säsongen. En stor del av offensiven har grundats via Johanssons vassa kantspel. Fortsätter skadelistan att växa kanske vi snart får se Håkan Mild och Stefan Rehn kliva in i handlingarna? Som lök på laxen har Mattias Bjärsmyr lämnat Blåvitt för spel i Grekland. Trelleborg har även dem skadeproblem av betydande art. Det märktes mot Örebro (0-1) där TFF inte kom upp i normal standard utan att för den skull spela dåligt. Historiken berättar att Blåvitt har 12 vinster på de 14 senaste hemmamatcherna mot Trelleborg. Etta. Odds 1,55

Gefle-Helsingborg

Gefle fortsätter visa fin form. Senast hämtade man upp 0-2 till 2-2 borta mot Örgryte. Överlag var Gefle det bättre laget. Med vassare avslut hade det blivit full poäng till Gästrikland. Helsingborg tog en mycket viktig seger när man som första lag för säsongen besegrade Elfsborg (3-2). Nu är HIF med i guldracet på allvar. Gefle borta är emellertid något som ger Helsingborg kalla kårar. Förra säsongen vann Per Olssons mannar med 3-0. Året blev det 4-0. Dessutom matchas HIF hårt med kval till fortsatt Europaspel (HIF bortavann, 2-1). Etta. Odds 2,75

Djurgården-Elfsborg

Djurgården föll mot Kalmar med genanta 1-6. Två ras med sex insläppta mål vittnar om ett mentalt svagt lag. Elfsborg noterade sin första förlust för säsongen när man förlorade borta mot Helsingborg. Boråsarna agerade tafatt och inte alls med sedvanlig speed och frenesi. Kanske var det så att Haglunds grabbar behövde den matchen för att få upp tempot efter uppehållet. Ytterligare temposkärpning fick Elfsborg genom att vinna veckans kvalspel till Europa (3-0 hemma). Förra säsongens möte på Stadion slutade med seger för Elfsborg (2-0). Något liknande känns aktuellt igen. Stark tvåa. Odds 1,90

Måndag 20 juli

Malmö-Halmstad BK

Malmö är ett lag i spillror. Disharmonin och frustrationen är påtaglig. Något som exempelvis Molins onödiga utvisning mot BP ger vittnesbörd om. Dessutom är Jimmy Dixon, Jonas Sandqvist och Labinot Harbuzi på väg till turkiska ligan. Ny målvakt i MFF är U21-landslagets Johan Dahlin. Halmstad BK hade allt klart mot GAIS när Wandersons mästerliga frispark ställde allt på ända. HBK svarade ändå för en bra insats där man vid flera tillfällen hade goda möjligheter att stänga matchen. Borta mot MFF har Halmstad två raka segrar. Bra chans till hattrick. Odds 4,00

Örebro-Häcken

Örebro fortsätter spela fin fotboll. 1-1 mot AIK följdes upp med att ÖSK blev första lag för säsongen att bortabesegra Trelleborg. Häcken tar i första hand sina poäng på Västkusten. Senast besegrade öborna Hammarby (2-0) i en medioker tillställning. Hemmastarka Örebro blir inte lätta att tas med på Behrn Arena. Stark etta. Odds 1,65

Hammarby-Örgryte

Hammarby var på väg att plocka en välförtjänt poäng borta mot Häcken när allting rasade under slutminuterna. Hemma mot Trelleborg såg det dock helt ok ut och på Söderstadion är Bajen svåra att snacka med. Örgryte hade en klar ledning hemma mot Gefle (2-0 en bit in på andra halvlek), men den var mest av imaginär sort då Gefle var det bättre laget. Till slut blev det 2-2 och det får verkligen ÖIS var nöjda med. Allbäck är ånyo skadad och blir borta ett tag. Hopplöst läge är trist att säga, men det är tyvärr så situationen är för Örgryte. Stark etta. Odds 1,65

GAIS-AIK

GAIS spelade ängsligt och helt utan linjer mot Halmstad (1-1). Att man fick med sig en poäng får helt tillskrivas Wandersons känsliga fötter. AIK besegrade IFK Göteborg i prestigemötet på Råsunda. Därmed är Gnaget på allvar med i fighten om guldet. Solnaklubben ställde om kvickt och var odiskutabelt värdiga vinnare. Speciellt imponerade Daniel Öhrlund med några riktigt svettiga räddningar. Dulee Johnson och Kevin Pavey är indipsonibla mot GAIS då båda är avstängda. AIK trivs i Göteborg och har på de fem senaste mot GAIS två x och tre segrar. Stark tvåa. Odds 2,25

För mer information:

www.ladbrokes.com - klicka fotboll - Allsvenskan

andreas.gillberg@ladbrokes.se Andreas Gillberg, Ladbrokes Sverigechef, +46-8-4076445, +46-707608715,

Ladbrokes grundades 1886 och är ett världsledande spelföretag med 2925 vadslagningsbutiker och 16,394 anställda. Ladbrokes har dryga 3 miljoner registrerade kunder från30 länder och säljer speltjänster på 18 språk.