NCC AB

Miljöanpassat upplevelsebad invigs i Arena Skövde

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2009 14:31 CET

Fredag, 18 december kl 17.30 invigs Arena Skövde och det nya upplevelsebadet. Tack vare ett avancerat reningssystem är badets klorutsläpp lika med noll. Arena Skövde har redan blivit nominerat till ett europeiskt miljöpris för hållbar energianvändning.

Söndag, den 20 december öppnar upplevelsebadet för allmänheten. Det ett av flera uppdrag som NCC gjort i Arena Skövde sedan 2007 till ett värde av drygt 450 miljoner kronor.

– Upplevelsebadet är det bästa i Sverige! I mitt jobb har jag sett de flesta bad i landet och projektlett fem nya upplevelsebad. De bli hela tiden bättre, men detta är mycket genomtänkt både vad gäller upplevelse och miljöanpassning, säger Ulf Isaksson, projektledare för Arena Skövde.

Värme i luften återvinns och används till att driva och värma upplevelsebadet. Ju mer man svettas och andas i arenans gym, desto varmare blir vattnet i poolerna. Trots att hela anläggningen byggts ut med 67 procent ökar energiförbrukningen endast med 18 procent.

En ny reningsanläggning med 14 sandfilter och 4 kolfilter ger ett bad med i princip noll utsläpp av klor. Ett avancerade UV-filter och tillsats av vanligt koksalt hjälper till att rena vattnet.

– Badets har ett komplicerat reningssystem i källaren av 16 kilometer rör, tusentals böjar, krökar och ventiler. Avfallet blev minimalt för att vi först byggde en 3D-modell i datorn som förhindrar krockar mellan rör. På så vis kunde alla rördelar förtillverkas i rätt form och storlek, säger Mikael Nykvist, affärschef, NCC Construction, region Väst.

Arenan är godkänd som en del i the Sustainable Energy Europe Campaign. Redan i år hade den nominerats till pris för ”hållbar energianvändning” under EU:s Sustainable Energy Week i Bryssel.

Arbetet har genomförts i partnering, en strukturerad samarbetsform där byggherre, konsulter och entreprenörer gemensamt löser en bygguppgift. Metoden baseras på ett öppet och förtroendefullt samarbete där parternas yrkeskunskaper kompletterar varandra genom projektets alla skeden.

Läs mer om upplevelsebadet här: http://www.arenaskovde.se/bad/upplevelsebad/
Skövdes pressinfo: http://www.skovde.se/Kommun--Politik/Pressmeddelanden/Pressinbjudan-till-invigningen-av-Arena-Skovde/

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mikael Nykvist, affärschef, NCC Construction, region Väst, tfn 0500-44 79 03 el 070-609 51 04
Kenneth Johansson, platschef, NCC Construction, region Väst, tfn 070-348 92 85
NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Boende.
2008 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 30 Mdr SEK och cirka 10 700 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.