Primus Transport

Miljömedvetet spa för bilar

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2012 16:25 CEST

Stress och tidsbrist gör att många svenskar inte tar hand om sina bilar ordentligt. Det vill på Steam Auto Spa ändra på. Med en ny miljövänlig teknik ska vi tvätta bilar med hjälp av ånga.

Bakgrund

Biltvätt och miljötänkande har inte varit någon lätt kombination. Hittills. Men med hjälp av en ny teknik kan man nu få bilen ren samtidigt som miljöbelastningen skärs ner dramatiskt. En normal automattvätt kräver ca 200 liter vatten och en mängd kemikalier för att bilen ska bli ren. En handtvätt drar ungefär hälften, ca 100 liter vatten och kräver också en hel del kemikalier. Vi på Steam Auto Spa i Stockholm har nyligen lanserat en ny teknik där bilen tvättas med ånga. Då går det bara åt 3 liter vatten och inga kemikalier alls behövs.

Biltvätt med ånga är ett nytt koncept i Skandinavien inom segmentet miljövänligt bilvård. Det är en fantastisk metod då vi tvättar bilar utan att belasta miljön.

Vi öppnade vår första anläggning i vasastan i maj 2011 och planerar inom kort att sätta en miljöbil i drift som rullar runt och tvättar bilar på plats hos kunder.

Verksamhet

Vår produkt och koncept är miljövänlig ångtvätt och rekond för bilar. En tvättmetod som steriliserar bilens insida med hjälp av 80 gradigt torrånga som dessutom eliminerar bakterier i luftkonditioneringen samt i bilens insida. Exteriört lösgörs all smuts med ångan - utan att skada lacken - och utan användandet av kemikalier tvättas fordonet av. Mobila ångtvättinträttningar på parkeringsplatser, shopping gallerior och köpcentrum samt service på plats hos kund.

Produkt

Vår grundläggande konkurrenskraft är det starka miljömedvetandet som kommer att genomsyra hela vårt koncept.
Tvättanläggningar kräver oljeavskiljare och aktsam hantering av avfall. Med vår ångbaserade metod använder vi endast 3 liter vatten och inga kemikalier. I princip behövs inga särskilda tillstånd och inga ingrepp i lokalerna som avses att brukas. Detta är en stor konkurransfördel. Vi kommer att anpassa våra tjänster efter kundens behov. De kunder som inte har tid eller möjlighet att besöka vår anläggning kommer vi att erbjuda tjänsten på den plats kunden själv önskar.

Miljömål

Ambitionen är att vårt koncept skall vara så miljövänligt som möjligt. Att våra tvättinrättningar skall vara ISO 14001 miljöcertifierat samt Svanen märkt. I samtal med Svanen har vi fått ett förhandsbesked att vårt koncept lever upp till deras miljökrav och dessutom slår alla förväntningar med hästlängder.  Sedan april 2012 ingår vi Stockholms Klimatpakt som är ett samarbete mellan Stockholms stad och näringslivet i samverkan för klimatet. 166 företag är nu med i Klimatpakten.

Kunder

I dagens värld av högt tempo, har bekvämlighet och tidsbesparande blivit högt värderade varor. Vi åker till kundens bil eller välkommnar dem till vår anläggning i Stockholm city. Hemma, på jobbet, till och med när kunden handlar kan vi behandla bilen – vi kommer att samarbeta med mataffärer och köpcentra så att kunden kan passa på att låta oss göra jobbet – medan de gör annat.

Kunderna är privata bilägare och företagskunder. Den privata kunden kan vara en volvoägare som tvättar bilen en gång i månaden men också audifantasten som vill ha bilen kliniskt ren flera gånger i veckan.

Vad menas med torr ånga?

Vatten under tryck kräver högre temperatur för att förångas. Det innebär att ångan innehåller en mindre mängd vatten. Eftersom fukthalten är så låg blir torktiden betydligt kortare, något som förhindrar tillväxt av mögelsporer och andra mikrober.

Den höga värmen gör att porerna i underlaget öppnas och djupt liggande smuts lossnar, liksom förstås ytsmutsen. Detta möjliggör den kemikaliefria processen, som rengör mer effektivt än traditionella metoder.

Steam Auto Spa positionerar sig själv som nästa generations bilvårdsjänster.

Målsättningen är att erbjuda kunden en professionell och bekväm tjänst och samtidigt bidra till att bevara vatten och skydda miljön. Allt detta för att förenkla kundens vardag och förverkliga vår vision om ett hållbart samhälle. Nöjda kunder är prio ett.

För mer info, kontakta:

Bawer Coskun, VD