Ynnor AB

Miljöministern ser fördelar med dieselbilen – intervju i Tjänstebilsfakta

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2017 13:35 CEST

Regeringen kommer inte att agera mot de fuskande dieselbiltillverkarna så som den tyska regeringen gjort. Det säger miljöminister Karolina Skog (MP) i en intervju med Tjänstebilsfakta, där hon också avslöjar att hon kan se fördelar med dieselbilar.

- Dieselbilen kan vara bra, men den är inte lämplig att ha i städer.

I intervjun med Ynnors nyhetsbrev Tjänstebilsfakta säger Karolina Skog att den svenska regeringen inte kommer att agera mot de biltillverkare som nu upptäckts fuska med kväveoxidutsläppen.

- Man har upptäckt fel hos tyska biltillverkare och jag räknar med att tyska myndigheter agerar resolut så att det blir åtgärdat, säger Karolina Skog i intervjun med Tjänstebilsfakta, där hon är kritisk till den politik som har lett till de senaste årens ökade försäljning av dieselbilar.

- Det är ett globalt misstag, där man har satsat på en visserligen effektiv motor men till priset av luftkvaliteten i städer i hela världen. Det är olika nationella subventioner som har lett fram till den globala dieselboomen, eftersom man fört en klimatpolitik som varit skild från miljöpolitiken.

Trots att det finns en motsättning mellan bilens utsläpp av klimatgasen koldioxid och den smutsiga kolmonoxiden, så är Karolina Skog övertygad om att det finns åtgärder som är positiva för både miljön och klimatet, trots att de tyska biltillverkarna inte lyckats så bra.

- Det är inget bra betyg för tyska ingenjörer att de bara kunnat lösa ett av två problem, konstaterar Karolina Skog, som inte ser utskrotning av gamla och smutsiga bilar som en lösning. Istället vill hon införa miljözoner så att de inte körs där de gör mest miljöskada, i städerna.

- Det är ingen självklarhet att man ska köra en SUV i stan, säger Karolina Skog i intervjun med Tjänstebilsfakta, där hon i och för sig även framhåller dieselbilens fördelar men med den nya bonus malus-skatten ändå inte vill fortsätta dagens subvention av nya dieselbilar.

- Inte alla men många dieselbilar får en malus, straffskatt. Det leder även till förändringar på förmånsbilarna vilket i sin tur kommer att påverka företagens köpbeteenden på den viktiga marknaden för förmånsbilar, säger Karolina Skog som i intervjun också kommenterar Volvos beslut att elektrifiera sin nybilstillverkning.

Läs hela Tjänstebilsfaktas intervju med Karolina Skog

Ynnor - kunskap för effektivare bilinnehav

Tjänstebilsfakta är Sveriges mest kompletta webbtjänst för dig som arbetar med företagsbilar

För kommentarer, kontakta Ronny Svensson, 040-699 77 11