Miljöpartiet de gröna

Miljöpartiet fick extra EU-nämnd

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2003 12:24 CET

Efter Miljöpartiets krav om en extra EU-nämnd beslöt EU-nämndens kansli idag att utlysa ett extra möte i morgon, torsdag, klockan 13:30 med utrikesminister Laila Freivalds.

Bakgrunden är det brev som Freivalds vid EU-nämndens förra sammanträde sökte förankra. Freivalds valde då att inte visa fram brevet och mörkade att det innehöll ett stycke som urholkar den svenska alliansfriheten.

- Det är bra att vi nu får ett möte med utrikesministern. Det förslag som har presenterats av ordförandeskapet efter att brevet skickats in innehåller fortfarande ömsesidiga försvarsgarantier och det slås fast att målet är att upprätta en EU-armé. Hade de alliansfria ländernas brev varit tydligare hade kanske alliansfriheten varit räddad. Nu blev det inte så och då är det viktigt att Laila Freivalds får tillfälle att förklara hur man ska rätta till det, säger Miljöpartiets ledamot i EU-nämnden Ulf Holm.

Gustav Fridolin, suppleant i EU-nämnden och ledamot i konstitutionsutskottet:

- I de andra alliansfria länderna har förslaget väckt stor debatt. Det här kan mycket väl göra att det blir ett nej i den irländska folkomröstningen om konstitutionen, och i Finland talar man om att extrainkalla riksdagen för att klargöra en ny säkerhetspolitik.

EU-nämndens öppna sammanträde torsdag 11 december kl. 14:00 kommer att föregås av ett slutet sammanträde i Skandiasalen kl. 13:30-14:00, vid vilket utrikesminister Laila Freivalds skall rapportera från det senaste mötet i regeringskonferensen.

För vidare information:
Ulf Holm 070-576 26 49