Miljöpartiet Stockholms stad

Miljöpartiet föreslår test av krogdiskriminering

Pressmeddelande   •   Jul 11, 2013 08:30 CEST

För många stockholmare är det självklart med sommar, sol och besök på krogen. Men det gäller inte alla. Hudfärg, sexuell läggning eller en funktionsnedsättning kan vara avgörande för om du kommer in på krogen. Diskriminering är vanligt men svårt att bevisa. Därför vill Miljöpartiet att tester ska göras återkommande för att pröva hur omfattande krogdiskrimineringen är och om den minskar eller ökar över tid.

I en motion till Stockholms kommunfullmäktige föreslår Stefan Nilsson (MP) och Jonas Eklund (MP) att staden ska ta initiativ till regelbundna anonyma tester av förekomsten av krogdiskriminering. Testerna bör genomföras av lämplig utomstående organisation.

- Vi vet att krogdiskriminering är en vanlig kränkning i människors vardagsliv. Med hjälp av tester kan vi också föra en dialog med krogägarna, säger Stefan Nilsson, gruppledare för Miljöpartiet i Stockholms stad.

- Stockholm ska vara en öppen stad där alla har lika möjligheter. Då krävs det krafttag mot de strukturer som motverkar detta, säger Jonas Eklund (MP), ledamot av komunfullmäktige.

För mer information kontakta Stefan Nilsson 076-12 29 627

Läs hela motionen, under relaterade dokument, nedan.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STAD
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm