Miljöpartiet Örebro

Miljöpartiet gör satsningar på 430 fler sommarjobb!

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2012 16:10 CEST

Miljöpartiet har i budget för Örebro kommun 2012 satsat 4,3 Mkr mer än majoriteten och behåller samma budgetram för sommarjobb som år 2011 då alla partier satsade på ungdomar. I vår budget erbjuder vi 2030 sommarjobb. Den socialdemokratisk ledda majoriteten i Örebro kommun har i år 500 färre platser än 2011.

Miljöpartiet har i vårbudgeten satsat på att erbjuda alla ungdomar i ålder 16-17 år sommarjobb. Vi föreslår ett utökat stöd till kommunerna för detta ändamål.

–        MP i Örebro gläds åt att Miljöpartiets riksdagsgrupp lyfter frågan och finansierar detta i vårbudgeten. Vi tycker att det är märkligt att Socialdemokraterna i Örebro har minskat resurserna . Vi satsar på att 430 fler ungdomar får sommarjobb, säger Ia Malmqvist, oppositionsråd (MP).

–        Vi vet vilken betydelse det innebär att ha något att göra under sommaren, att tjäna sina första egna pengar och att vara behövd på en arbetsplats, anser Camilla Hansén, ledamot i Vuxen- och arbetsmarknadsnämnden (MP).

För mer information kontakta, gärna:

Ia Malmqvist, Oppositionsråd,                                                              076-551 21 50

Camilla Hansén, ledamot Vuxen- och arbetsmarknadsnämnden,      073-0611717