Miljöpartiet Stockholms stad

Miljöpartiet i gerillakampanj för storsatsning på kollektivtrafik

Pressmeddelande   •   Maj 25, 2012 15:25 CEST

På måndag morgon finns toppolitiker från Miljöpartiet på plats vid T-centralen i Stockholm för att samtala om satsningar på en modern kollektivtrafik i Stockholmsregionen.

– Vi är på plats för att möta resenärerna i deras vardag och samtala kring de problem som de upplever med kollektivtrafiken och hur vi kan hitta lösningar , säger Daniel Helldén (MP), oppositionsborgarråd i Stockholm Stad.

Miljöpartiet vill fördubbla andelen kollektivtrafikresande i förhållande till bilresenärerna för att nå klimatmålen. Fler resenärer ska kunna erbjudas sittplatser på vägen till jobbet, bland annat genom ökad turtäthet med satsningar för 10-minuterstrafik på pendeltågen.

– Att lägga miljardbelopp på en ny motorväg som Förbifart Stockholm är inte att hjälpa den växande regionen. Det ger snarare nya problem. Vi kallar Förbifart Stockholm vid sitt rätta namn. Björntjänst Stockholm, säger Yvonne Blombäck (MP), trafikpolitisk talesperson för Stockholmsregionen.

När: Måndag 28 maj kl 8:00

Plats: Utanför t-banespärrarna mot pendeltågen (utanför pressbyrån)

På plats finns Per Bolund (Riksdagsledamot och ekonomipolitisk talesperson), Yvonne Blombäck (trafikpolitisk talesperson för Stockholmsregionen), Daniel Helldén (oppositionsborgarråd Stockholm Stad) med flera.

Förbifart Stockholms rätta namn är Björntjänst Stockholm. Så lyder innehållet i Miljöpartiets reklamkampanj, där beslutspampar iklädda björnhuvuden, ska få Stockholmarna att vilja stoppa bygget av miljardmotorvägen Förbifart Stockholm. Kampanjen är ett led i Miljöpartiets linje att engagera 250 000 människor och etablera sig som Sveriges mest närvarande politiska kraft. Annonseringen i Stockholms tunnelbana och pendeltåg sker samtidigt som Miljöpartiets ambassadörer sprider vidare budskapet på plats i kollektivtrafiken under nästa vecka.

Presskontakt:

Hakim Belarbi, 076-122 96 57