Miljöpartiet de gröna i Västernorrland

Miljöpartiet i Västernorrland har bestämt listor till valet

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2013 09:13 CET

Miljöpartiet de gröna i Västernorrland har nu beslutat om sina kandidatlistor för valen till landsting och riksdag som sker 14 september nästa år. Det blev till slut 36 miljöpartister på riksdagslistan och 37 på landstingslistan.

- Vi är glada att så många valt att kandidera för Miljöpartiet Västernorrland, det känns att vi har medvind och många starka kandidater, säger Mattias Näsman, sammankallande i Miljöpartiet i Västernorrland.

- Det behövs en grön riksdagsledamot även från Västernorrland. Med nuvarande opinionssiffror och potential har vi en stor chans till det. Var tredje svensk har Miljöpartiet som första- eller andrahandsval bland partierna enligt SOM-institutet. Samtidigt vill vi få fortsatt mandat att styra landstinget i en grönare riktning, säger Mattias Näsman.

Riksdagslistan toppas av Göran Hådén, sammankallande i MP Härnösand och på riksnivå ledamot i partistyrelsen.
- Sverige ska vara en förebild för grön omställning. Ansvarsfull miljöpolitik kan även ge nya jobb och ökad livskvalitet, säger Göran Hådén.

Tvåa på riksdagslistan är Maria Algotsson, språkrör för MP Sundsvall.
- Min hjärtefråga är kortare arbetstid, som ger mer tid att bry sig om miljön och varandra, säger Maria Algotsson.

Landstingslistan toppas av Eva Andersson från Kramfors som nu är gruppledare i Landstinget och språkrör för MP Västernorrland.
- Det är viktigt att fortsätta jobba långsiktigt förebyggande för folkhälsa, bättre tillgänglighet i vården och att vi tar större ansvar för ett hållbart samhälle säger Eva Andersson.

Tvåa på landstingslistan är Folke Nyström, ordförande i MP Timrå, som idag är ledamot i landstingsfullmäktige.
- Fokus för mig ligger på folkhälsa och kommunikationer, säger Folke Nyström.

För vidare information:
Mattias Näsman, sammankallande i MP Västernorrland, 070 338 77 17,mattias.nasman@mp.se
Göran Hådén, Härnösand, etta på riksdagslistan, 070 95 66 208,goran@mp.se
Eva Andersson, etta på landstingslistan, 070 228 29 18, eva.andersson@mp.se
Maria Algotsson, tvåa på riksdagslistan, 072 731 49 11
Folke Nyström, tvåa på landstingslistan, 070 340 17 27

Bifogade foton på Göran Hådén, Eva Andersson, Maria Algotsson och Folke Nyström är fria att använda. Pressbild på Eva Andersson finns här:

Övriga bilder här

Göran Håden