Miljöpartiet de gröna i Helsingborg

Miljöpartiet kräver folkomröstning om Öresundskraft

Pressmeddelande   •   Mar 05, 2019 13:20 CET

I februari 2019 beslutade Moderaterna, Sverigedemokraterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna att inleda ett arbete för att sälja Öresundskraft. Detta var ett beslut som togs i kommunens moderbolag HSFAB, men som inte togs upp i kommunfullmäktige. Miljöpartiet vill nu ge helsingborgarna möjlighet att ta ställning till en eventuell försäljning i en folkomröstning.

- Frågan om Öresundskraft är så pass stor och viktig för helsingborgarna att vi i MP vill att den ska avgöras av helsingborgarna direkt, i en folkomröstning, kommenterar Rickard Persson (MP), ersättare i kommunfullmäktige.

Under våren bereds en försäljning och som det senare under året ska beslutas om i kommunfullmäktige. Inför ett sådant beslut tycker Miljöpartiet att det borde anordnas en folkomröstning och där MP ser fram emot en stor informationskampanj där frågan lyfts och diskuteras brett i kommunen.

- I valet i höstas var frågan inte uppe för diskussion, men nästan direkt efter valet lyftes frågan av kommunledningen och med tanke på frågans dignitet vill vi att det anordnas en folkomröstning i frågan, säger Rickard Persson.

För mer information kontakta:

Rickard Persson, ersättare i kommunfullmäktige och ledamot i miljönämnden